6 Basistips voor gezond eten

6 basistips voor gezond eten by Carola van Bemmelen

Er zijn heel wat vragen en onduidelijkheden als het gaat over gezonde voeding. Want: wat is nu waar? Het voedingscentrum adviseert om calorieën te tellen en te letten op vet en veel moderne voedingscoaches (waaronder ook Sugarchallenge-coaches) adviseren juist om het calorieën tellen voor eens en voor altijd te laten en voortaan te kiezen voor volwaardige voeding (waarvan je veel minder nodig hebt). Eigenlijk is het wel apart dat we voor een basisbehoefte als voeding niet meer weten hoe het nu echt zit. Het grote probleem is in mijn ogen dat wij mensen op de een of andere manier de neiging hebben om kleine dingen groot te maken en eenvoudige dingen ingewikkeld. Gezond en lekker eten is namelijk zo eenvoudig en ook zo logisch dat het bijna eng is. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van ´logisch nadenken´ en terug gaan naar de basis, naar wat jouw oma vroeger deed. Ik deel daarom graag mijn zes basistips voor gezond eten met je:

1. Eet drie maaltijden per dag

Ons lichaam is niet gebouwd op het verwerken van eten, ons lichaam is gebouwd om met weinig energie veel te kunnen doen. Het verwerken van voeding is een bijzaak voor het lichaam die door ons rare eetgedrag tot een hoofdfunctie is gemaakt. Vaker dan drie keer per dag eten is eigenlijk mishandeling van het lichaam. Door de hele dag door maar te eten houd je de bloedsuikerspiegel hoger dan noodzakelijk en je belemmert het lichaam in haar functioneren omdat je het steeds maar weer dwingt in het verteren van voeding waardoor het andere processen niet of nauwelijks uit kan voeren. Er zijn theorieën die aangeven dat je iedere drie uur iets dient te eten, maar ik ben van mening dat dit alleen maar nodig is als je je voeding niet op een juiste manier opbouwt. Zeker als je vet wilt verbranden is het belangrijk om maximaal drie keer per dag een volwaardige maaltijd te eten. Ga ook niet idioot veel eten omdat je nu ineens ´maar´ drie keer per dag eet, zorg er wel voor dat je de juiste dingen eet.

2. Kies groenten en fruit zoveel mogelijk uit het land waar je woont

Door te kiezen voor groenten en fruit uit het land waar je woont ben je er eigenlijk altijd zeker van dat je die voedingsstoffen binnenkrijgt die jouw lichaam op dat moment in het jaar nodig heeft. Je eet dan hoofdzakelijk volgens de seizoenen (voor zover dat uiteraard nog geldt met de huidige bewaarmethoden), de voeding past bij het klimaat waar je leeft waardoor je exact op het juiste moment die voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt en het hoeft niet de halve wereld overgevlogen te worden. Hierdoor heeft het vaak natuurlijk en langer in de zon kunnen groeien en rijpen en bevat het een groter aandeel aan vitaminen en mineralen. Ook is er vaak veel minder gif gebruikt omdat de afstand van het land naar de winkel natuurlijk veel kleiner is. Wist je overigens dat veel seizoensgroenten die je koopt in het seizoen eigenlijk biologische groenten zijn die als ´gewone´ reguliere landbouw worden verkocht omdat anders veel mensen ze niet zouden kopen vanwege het prijsimago van biologisch? En wist je dat veel biologische groenten in het seizoen vaak nog goedkoper zijn dan de ´normale´ groenten? Groenten van de koude grond (zeker de biologische) kun je trouwens ook allemaal scharen onder superfoods, net als een groot glas water met mineralen en iedere dag een wandeling in de buitenlucht…

3. Eet die producten die je oma zou herkennen

Feitelijk zijn alle producten die een etiket nodig hebben bewerkt. De basisproducten als groenten, vlees, vis, gevogelte, kaas, zuivel en (zelfgebakken) brood bestonden al in de tijd van onze oma´s dus die zijn in de basis een prima uitgangspunt. Of je er vervolgens voor kiest om tarwe (brood) en koemelk te vermijden is aan jou. Ik doe het persoonlijk wel en voel me daar prima bij. Als je voorverpakte producten koopt, check dan het etiket, bij meer dan vijf ingrediënten, toegevoegde suikers of zoetstoffen of bij onbekende ingrediënten leg ik het zelf altijd terug.

4. Benoem 1 dag in de week tot jouw ´zondag´

Zorg dat je voor jezelf een ritme krijgt waarin je één dag in de week iets extra´s doet. Dit kan een keertje uit eten zijn, het kan zijn dat je een cake of taart wilt bakken of dat je een keertje uitgebreid wilt ontbijten, een zak chips of enorm stuk chocola op wilt eten, die lekkere fles wijn soldaat wilt maken, etc. Op jouw ´zondag´ kan dit zonder problemen. Bij veel mensen is het echter iedere dag zondag met een overload aan broodjes, frisdranken, ijs, alcohol, chips, etentjes of andere dingen. Bewaar deze extra dingen voor jouw ´zondag´, dus voor dat ene speciale moment in jouw week. De rest van de week houd je je aan gezonde voeding en drie keer per dag eten. Het grappige is dat je zult merken dat jouw ´zondagen´ ook steeds gezonder zullen gaan worden, let maar op!

5. Kook zelf en kook vers (geen pakjes, bakjes en zakjes)

Ik heb ooit eens de timer gezet toen ik Chinees ging halen en ik was welgeteld een half uur onderweg (en dat terwijl vooraf al telefonisch had besteld). In een half uur kun je prima zelf een verse maaltijd koken. Zeker als je alles goed voorbereidt of een noodmaaltijd uit de vriezer kunt trekken. Het grote voordeel is dat je van deze maaltijd exact weet wat erin zit en dat het ook nog eens veel goedkoper is dan menig afhaalmaaltijd. Wil je toch graag een keertje een afhaalmaaltijd eten? Doe dit dan op jouw ´zondag´.

6. Geloof niet alles wat wordt gezegd

Er verschijnen dagelijks honderden berichten op social media, in de krant, op TV en via andere kanalen over voeding en gezondheid. Het ene bericht is nog mooier dan het andere. Vaak zijn deze berichten gebaseerd op speciaal gedane wetenschappelijke onderzoeken en gaan ze over product of voedingsstof X of product of voedingsstof Y. Het doen van wetenschappelijke onderzoeken is enorm kostbaar, dat is de reden dat de uitkomsten van dergelijke onderzoeken vaak niet onafhankelijk zijn. Ze worden namelijk veelal gefinanceerd door bedrijven of instanties die baat hebben bij een bepaalde uitkomst. Je kunt je dus bij dergelijke berichten afvragen hoe betrouwbaar ze echt zijn. Daar komt bij dat veel berichtgeving zodanig wordt gemanipuleerd dat het meer lezers trekt (meer lezers is uiteraard meer geld…).

Mijn advies: vertrouw op je je eigen lichaam. Dat is echt en dat vertelt je precies wat jij nodig hebt. Ga niet blind af op de vermelding ´wetenschappelijk onderzocht´ en neem niet alles voor zoete koek, maar onderzoek zelf door dingen uit te gaan proberen en te voelen hoe dat voelt. Luister naar jouw ´buikgevoel´, naar jouw intuïtie. Als je voelt dat iets niet klopt, begin er dan gewoon niet aan, maar doe wat jij denkt dat goed is voor jou.

Het spreekt voor zich dat ik ervan uitga dat je alle suikers en zoetstoffen vermijdt en misschien al geheel of helemaal leeft volgens de Sugarchallenge regels. Uiteraard zijn er nog veel meer basistips voor een gezonde voeding, heb jij nog waardevolle aanvullingen, geef ze dan gerust hieronder aan!

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie