5 Suikervrije mythes

Sugarchallenge 5 Suikervrije mythes by Carola van Bemmelen

Als het gaat over het schrappen van alle toegevoegde suikers en zoetstoffen uit je voeding komt er vaak nogal wat weerstand vanuit de omgeving. We zijn met z´n allen namelijk nogal wat gaan geloven als het gaat over suiker. Daarom de 5 belangrijkste mythes over suikervrij leven op een rijtje.

1. Je hebt suiker nodig

Nog steeds is een veelgehoord argument dat een mens helemaal niet zonder suiker kan. We hebben suiker nodig om goed te kunnen functioneren, toch? Dit klopt ten dele. Met uitzondering van onze hersenen hebben alle andere organen als voorkeursbrandstof vetten. Alleen onze hersenen draaien hoofdzakelijk op glucosesuikers. Maar dit zijn niet de snelle en toegevoegde suikers en zoetstoffen (en snelle koolhydraten) uit onze huidige fabrieksvoeding. Dit zijn de langzame suikers en volwaardige koolhydraten die de natuur ons geeft in de vorm van groenten, af en toe fruit, knollen en oergranen. Doordat deze suikers verpakt zijn in vezels worden ze heel langzaam vrijgegeven. Hierdoor dient je lichaam minimaal energie te verspillen aan het in balans houden van je bloedsuikerspiegel. En dat merk je!

2. Je eet te weinig

Als je alle calorieën gaat tellen van wat je eet op een suikervrije dag, dan zul je gemiddeld uitkomen tussen de 800 en 1200 calorieën. Te weinig volgens de calorieën tellers onder ons. Maar ook hier gaat het om het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit. Industrieel geproduceerde calorieën bevatten vrijwel geen voedingsstoffen en voedingswaarde meer voor het lichaam. Dat betekent dat je er veel meer van nodig hebt om je verzadigd te voelen en alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt (geloof me, dat lukt je nooit). Maar ook dat je veel meer afval hebt (in de vorm van verpakkingsmateriaal, ontlasting en vetopslag in je lichaam). 800 tot 1200 volwaardige calorieën worden door het lichaam allemaal gebruikt. Hierdoor verzadigen ze veel beter, geven veel minder afval (in en buiten je lichaam) en leveren meer energie. Lees ook: Tel jij nog caloriën?

3. Als je suikervrij eet val je af

Heel veel mensen beginnen aan een suikervrije leefstijl omdat ze graag af willen vallen. In veel gevallen gebeurt dit ook. Maar het kan ook zijn dat je aan gaat komen als je suikervrij eet. Dit gebeurt zeker bij mensen met ondergewicht, maar ook bij mensen met overgewicht. Hierbij heeft het lichaam soms zo´n tekort aan voedingsstoffen dat het eerst de tekorten aan dient te vullen voordat het gewicht los kan laten. Ook kan het zijn dat je lichaam de beschikbare voedingsstoffen mist om goed te kunnen ontgiften. Om die reden kan het soms wat langer duren voordat je af gaat vallen.

Als je de Sugarchallenge richtlijnen voor een suikervrije leefstijl aanhoudt ga je je lichaam weer in balans brengen. Je gaat kiezen voor volwaardige voeding en daarmee gaat jouw lichaam tekorten aanvullen en haar verbranding omzetten van een suikerrijke verbranding naar haar natuurlijke verbrandingspatroon: een vetverbranding. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van tekorten in je lichaam. Pas op het moment dat die zijn aangevuld ga je effecten zien in je gewicht en/ of lichaamssamenstelling. Ook als je ondergewicht hebt kun je dus prima suikervrij gaan eten. Eet in dat geval veel eiwitten en voldoende gezonde vetten (vooral kokosolie extra vierge is goed) en versterk je immuunsysteem met o.a. levertraan en zink.

4. Suikervrij eten is moeilijk

De omschakeling naar suikervrij kan inderdaad even lastig zijn. Dit komt omdat je iets totaal anders gaat doen dan je gewend bent (en omdat suiker echt overal in lijkt te zitten als je erop gaat letten). Je kunt ervoor kiezen om ineens over te stappen naar suikervrij (cold turkey), maar je kunt er ook voor kiezen om iedere week een stapje te zetten. Onze ervaring is dat cold turkey het beste en snelste werkt. Het duurt ongeveer twee weken en dan heb je door hoe het gaat (en dat het eigenlijk heel eenvoudig is).

Tip: zoek de support van mensen die je voor zijn gegaan! Meld je aan voor de gratis Sugarchallenge Facebookgroep voor lezers, daarin zitten vele ervaringsdeskundigen die je verder helpen. Mocht je behoefte hebben aan meer support of een sterkere stok achter de deur, dan zijn onze supportprogramma´s wellicht interessant voor je.

5. Als je suikervrij eet, kun je niets meer eten

Misschien is het beter om deze uitspraak anders te zeggen: ´Als je suikervrij eet, kun je vaak niets meer eten van alles wat je gewend bent´. Maar dit betekent niet dat er niets meer overblijft. Er komen juist heel veel dingen bij. De oude wereld blijft en je gaat daarnaast een nieuwe wereld ontdekken. Heel belangrijk als je de overstap maakt naar een suikervrije leefstijl is dat je gaat kijken naar wat er allemaal wel kan (en niet blijft focussen op wat er nu niet meer mag, dat is slachtoffergedrag). Mijn advies: stap uit de rol van slachtoffer en kies voor de rol van creator van jouw leven en gezondheid: ontdek de suikervrije wereld met de onbevangenheid van een kind, speel ermee, verwonder je en vooral: verbaas je over de vele overheerlijke mogelijkheden!

Om je te helpen vind je hier heel veel receptinspiratie en hebben we een aantal praktische e-kookboeken met heel veel lekkere suikervrije en suikerbewuste recepten voor je samengesteld. Aan jou de uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. Wedden dat je na een paar weken niet meer weet wat je moet kiezen uit het gigantische aanbod??

suikervrije afslanktips

, , , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op