8 tips om minder brood te eten

Sugarchallenge - 8 tips om minder brood te eten by Carola van Bemmelen

Wij Nederlanders eten graag brood. Hele generaties zijn ermee opgegroeid en er is ons altijd verteld dat brood gezond is (en dat je beter een boterham met kaas kunt eten dan een snoepje). In een eerdere blog ben ik al uitgebreid ingegaan op de effecten die brood kan hebben op je gezondheid en leg ik uit waarom ik iets anders denk over de consumptie van (teveel) brood.

Zeker in het kader van een gezonde bloedsuikerspiegel kan brood een behoorlijke verstoorder zijn omdat (met name tarwe)brood ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel tot drie keer sneller kan stijgen dan bij suiker.

Daar komt bij dat veel mensen moeite hebben met de vertering van met name tarwegluten. Mijn advies is dan ook steevast om brood en zeker tarwebrood waar mogelijk te laten staan bij de omschakeling naar een suikervrije leefstijl.

Een advies dat voor veel mensen moeilijk is en meestal onmogelijk lijkt

Brood is natuurlijk ook wel heel makkelijk en zeker met een paar opgroeiende kinderen is het bijna geen doen om een leven zonder brood in te voeren. Daarom een aantal praktische tips waarmee je jouw broodconsumptie (en die van je gezin) minimaal kunt halveren en wellicht eenvoudiger af kunt bouwen. Zoals mijn juf altijd zo mooi zegt: de helft minder is toch maar mooi de helft minder nietwaar! Het grappige is ook dat als je minder brood gaat eten, dat de behoefte aan brood ook minder wordt. Want eigenlijk is een bruine boterham maar bloedsaai vergeleken bij heel veel heerlijke broodvrije alternatieven!

1. Eet brood bij de maaltijd en niet als maaltijd

En als je brood bij de maaltijd neemt, laat dan andere zetmeel-achtige koolhydraatbronnen als aardappels, knolgroenten, rijst, pasta e.d. achterwege. Op die manier voorkom je dat je teveel koolhydraten eet bij je maaltijd waardoor je sneller weer honger hebt. Neem ook gerust ruim roomboter op je brood. Gezonde vetten zorgen ervoor dat je sneller en langer verzadigd bent.

2. Eet maximaal 1 keer per dag brood bij de maaltijd

En beperk dit tot maximaal 2 sneetjes per keer. Neem lekker brood van een goede kwaliteit of bak zelf je brood. In het E-kookboek Brood! vind je 25 recepten voor heerlijk en bloedsuikervriendelijk brood dat je makkelijk zelf kunt bakken.

3. Beleg je boterham lekker dik!

Wil je toch een keertje een broodmaaltijd nemen, beleg jouw 2 sneetjes dan extra dik met eiwitten en veel verse groenten. Tien tegen 1 dat je dan meer dan genoeg hebt. Bovendien zorgen de eiwitten in de maaltijd voor een minder sterke stijging van je bloedsuikerspiegel.

4. Kies voor broodsoorten gemaakt van oudere graansoorten zoals spelt en rogge.

Vaak merk je ook dat dit brood veel beter en langer vult. Spelt en rogge bevatten nog wel gluten, maar in veel mindere mate. Ook zijn deze gluten veel zachter en milder dan de gluten uit bijvoorbeeld tarwe en daardoor beter te verteren voor je lichaam.

5. Let goed op de samenstelling van glutenvrij brood in de winkel.

Dit bevat meestal maïsmeel of rijstmeel en is daardoor funest voor je bloedsuikerspiegel. Beter kun je ervoor kiezen om zelf je brood te bakken en eventueel in porties in te vriezen. Een ander mooi alternatief is het Yam desembrood dat je kunt krijgen bij Jumbo.

6. Kies glutenvrij als je borstvoeding geeft

Of zwanger bent. Heb je een baby waaraan je borstvoeding geeft of ben je zwanger, dan is het een goede overweging om te kiezen voor granenvrij brood. Granen zijn namelijk een behoorlijke verstoorder voor de darmflora van een zuigeling en kunnen de ontwikkeling van auto-immuunziekten zoals diabetes type 1 triggeren. Zeker het eerste levensjaar is dit advies van kracht, optimaal is het om de eerste vier levensjaren van een kind glutenvrij te eten.

7. Kinderen in de groei kunnen meer brood eten

Heb je kinderen in de groei, geef ze dan gerust wat meer brood. Afgezien van het feit dat brood gewoon erg makkelijk is voor kinderen, verbranden ze de extra ́boterhammen-energie ́ vaak wel zolang ze groeien. Kies wel voor verantwoordere broodsoorten als spelt of roggebrood en wees niet te zuinig met de eiwitten als broodbeleg. Kinderen hebben veel eiwitten nodig om goed te kunnen groeien (vanaf 7 jaar al net zoveel als een volwassene en vanaf 12 jaar het dubbele van een volwassene). Verantwoord brood met voldoende eiwitten vult ook beter waardoor ze minder nodig hebben.

8. Bak je eigen brood

Al het brood dat je in de winkel koopt bevat toevoegingen in de vorm van broodverbeteraars en suikers. Daarnaast is het ´gezondere brood´ vaak een stuk duurder. Door zelf te bakken bespaar je als snel een boel kosten en op die manier weet je direct welke ingrediënten er in het brood zitten. Bovendien kun je het brood dan zo aanpassen dat het direct geschikt is voor de suikervrije of suikerbewuste fase van de Sugarchallenge.

E-kookboek Brood!

Speciaal voor alle Sugarchallenge deelnemers én voor iedereen die graag gezonder brood wil eten hebben we het E-kookboek Brood! samengesteld. Met 25 heerlijke en praktische basisrecepten voor allerlei gezonde broodvariaties. Kijk gerust eens hier voor meer informatie!

suikervrije afslanktips

, , , , ,

One Response to 8 tips om minder brood te eten

  1. Carla Potters 11/04/2018 at 11:35 #

    Bedankt, gelukkig zijn er crackers zonder koolhydraten , En ook koolhydraat beperkt brood.Ik ben in febr begonnen, viel me fitter. Minder klachten artrose en 7 kilo lichter.

Geef een reactie