Als afvallen of aankomen niet wil lukken

Als afvallen of aankomen niet wil lukken by Carola van Bemmelen

Als er iets is dat de gemoederen van veel mensen enorm bezighoudt, dan is het wel hun gewicht. Zo heeft menigeen een haat-liefde verhouding met de weegschaal en ken ik veel vrouwen die een kledingcollectie variërend van maat 38 tot maat 44 in de kast hebben hangen.

Voor veel van ons blijft het gewoon lastig om een gezond gewicht te kunnen handhaven en daardoor wordt er dan ook driftig heen en weer geschommeld. Daarnaast is er een grote groep mensen die al heel gezond leeft en eet en waarbij de kilo´s maar niet weg willen smelten. Of: die graag wat extra kilo´s erbij zouden hebben. Wat kun je dan nog doen?

Overgewicht ontstaat geleidelijk

Op zich kan een lichaam dat goed in balans is prima zelf haar gewicht regelen. Vaak is er een marge van 3-5 kilo waartussen het lichaam schommelt.

Echter, onder invloed van stress, ongezonde voeding, te weinig slaap, gifstoffen, medicamenten, te weinig vocht, tekorten in voedingsstoffen of andere beïnvloeders, kan het zijn dat het lichaam uit balans raakt en over het ´setpoint´, het punt waarop het lichaam overschakelt van vet verbranden naar vet verzamelen, heen wordt geduwd. Eenmaal over dat punt heen, is het verdomde lastig om weer terug te komen. Vaak komen de kilo´s er dan snel bij, meestal ook op andere plekken dan je gewend bent. En wat je ook doet, ze blijven waar ze zitten, hardnekkig en niet van plan om te vertrekken.

Is dit bij jou ook het geval en val je maar niet af ondanks een gezonde leefstijl? Of ben je de hele dag aan het eten, heb je een eetstoornis of andere eet-obsessie? Heb je ondergewicht? Wellicht ben je dan leptine resistent.

Wat is leptine?

Leptine is een hormoon dat wordt geproduceerd door vetweefsel. Leptine speelt een belangrijke rol in veel lichaamsprocessen, waaronder het dag- en nachtritme, de regulering van de stofwisseling, werking van de schildklier, je libido en je energie. Daarnaast is leptine ook verantwoordelijk voor afbraak van vetweefsel en bestuurt het je honger- en verzadigingscentrum door het aan of uit te schakelen. Bij een gezond percentage vetweefsel wordt het verzadigingscentrum aangezet, bij weinig vetweefsel of heel veel vetweefsel wordt het hongercentrum aangezet.

NB: een gezond percentage vetweefsel schommelt bij mannen tussen 15 en 25% en bij vrouwen tussen 20 en 30%.

Leptineresistentie

De enorme hoeveelheden koolhydraten en suikers die veel mensen nog steeds eten dragen in grote mate bij aan het ontstaan van overgewicht en werken daarmee naast veel andere problemen ook leptineresistentie in de hand.

Zeker een teveel aan vetweefsel zorgt voor een hogere aanmaak van leptine waardoor de cellen, net als bij insuline, uiteindelijk ´doof´ worden voor de leptine en leptineresistentie onstaat. Hierdoor komen verzadigingssignalen niet goed meer door en eet je dus meer dan je nodig hebt. Ook andere lichaamsprocessen en de hormoonhuishouding worden hierdoor verstoord.

Teveel vetweefsel werkt dus averechts

Maar te weinig vetweefsel ook omdat leptine zorgt voor een verhoging van de werking van de stofwisseling en schildklier én de afbraak van vetweefsel stimuleert. Een tekort aan vetweefsel betekent dus een tekort aan leptine en daardoor vertraging van de stofwisseling en schildklierwerking. Je wordt moe en je gewicht zal toe gaan nemen.

Hoe kun je leptineresistentie keren?

Alleen gezonde voeding is vaak niet voldoende om een leptineresistentie te keren en het lichaam weer te helpen om haar natuurlijke setpoint (en natuurlijke gewicht) te handhaven, daar is meer voor nodig:

Verminderen van stress

Stress kan gerust genoemd worden als dikmaker nummer 1, nog voor voeding en nog voor te weinig beweging is stress de allergrootste dikmaker en ziekmaker die er is. Onder invloed van stress maakt het lichaam het stresshormoon cortisol aan en dit blokkeert de werking van leptine in het lichaam. Hierdoor zal het honger- en verzadigingscentrum worden gesaboteerd met als gevolg dat je meer honger krijgt. Het is dus zaak dat je jouw stressfactoren in je leven in kaart brengt en ervoor zorgt dat je ze of elimineert of er iets tegenover gaat zetten dat je helpt om te ontspannen en ontladen.

Meer omega 3 vetzuren eten

Omega 3 vetzuren helpen de hersenen om hersen-energie te genereren. Deze energie haalt het lichaam uit glucose (suikers) en zuurstof. Vandaar dat je zin krijgt in zoet als je je hersenen veel gebruikt. Het lastige is alleen dat suiker eten vaak niet de oplossing is om meer energie in de hersenen te krijgen. Suiker zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat en daardoor kan het lichaam minder zuurstof vervoeren naar de hersenen. Het is dus verstandiger om ervoor te zorgen dat het lichaam zelf meer energie kan genereren met de beschikbare hoeveelheid glucose en zuurstof en dat doe je door meer omega 3 vetzuren te eten. Voldoende energie in de hersenen zorgt er ook voor dat de leptine werking wordt geoptimaliseerd en voorkomt dat je tussendoor zin hebt om te snacken.

Tip: eet iedere dag omega 3 dat je kunt halen uit lijnzaad (gemalen), vette vis, walnoten, biologische eieren, maar ook uit supplementen. Je hebt per dag zeker 10 gram omega 3 nodig.

Ga op tijd naar bed

Zeker kunstlicht, maar ook televisie, computer en andere avond-activiteiten gooien ons natuurlijke slaapritme behoorlijk door de war. Dit geeft stress aan het lichaam en verstoort de aanmaak van een aantal heel belangrijke, verjongende en vetverbrandende hormonen. Probeer daarom om voor 23.00 uur in bed te liggen.

Eet maximaal drie maaltijden per dag

Stop met de hele dag grazen en het nemen van (gezonde) tussendoortjes. Juist door drie maaltijden per dag te gaan eten (waarbij iedere maaltijd voldoende eiwitten, gezonde vetten en verse groenten bevat), help je je lichaam om weer gevoeliger te worden voor de werking van leptine.

Eet volgens de Sugarchallenge richtlijnen

Als je de eetregels van de Sugarchallenge aanhoudt en je geeft jezelf ruim voldoende tijd (zeker 8 weken), dan zul je merken dat je lichaam gevoeliger wordt voor de werking van leptine. Dit merk je o.a. aan meer energie, minder moodswings, gewichtsverlies, beter slapen, een verbetering van je libido en minder hongergevoel tussen de maaltijden door. Het Sugarchallenge Foodprogramma helpt je lichaam om weer gevoelig te worden voor de werking van leptine.

suikervrije afslanktips

, , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op