Brood, je wordt er vet en ziek van

Brood, je wordt er vet en ziek van by Carola van Bemmelen

Nederlanders en brood. Het is bijna een synoniem. We groeien op met de bruine boterham met kaas. Maar als we niet oppassen groeien we ervan dicht…. Voor veel (eigenlijk de meeste) mensen is brood een enorme dikmaker, en dat niet alleen…. Steeds meer mensen worden (vaak zonder het zelf te weten) letterlijk ziek van brood.

Begrijp me goed: ik ben niet tégen brood…

Maar wel tegen het feit dat veel van onze maaltijden zijn opgebouwd rondom brood. Persoonlijk vind ik dat brood sterk is overgewaardeerd als voedingsmiddel en een te grote rol heeft in ons dagelijkse voedingspatroon.

In een broodland zoals Nederland is het natuurlijk vloeken in de kerk op het moment dat ik hierover begin. Hele generaties zijn grootgebracht met ‘de bruine boterham’. We zijn zo gewend aan onze dagelijkse broodmaaltijden dat de paniek, maar ook verontwaardiging toeslaat wanneer ik adviseer om fors te minderen in brood of het brood zelfs helemaal weg te laten. Waarom doe ik dat?

1. Brood zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel

Alle Sugarchallenge programma’s en persoonlijke voedingsadviezen zijn gebaseerd op het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Dit is belangrijk omdat een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor o.a. een goede hormoonbalans en optimale stofwisseling. Bovendien heb je met een stabiel bloedsuikerpeil minder last van honger en vetopslag en zal je lichaam al snel zelf de balans op allerlei gebieden gaan herstellen. Kortom: je gezondheid heeft er baat bij. Het eten van (tarwe)brood zorgt over het algemeen voor een nog snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan suiker, waardoor je vaak binnen twee uur na het eten van de welbekende bruine boterham met kaas alweer zin hebt in iets. Met als gevolg dat je de hele dag door honger zult hebben en kunt blijven eten. Aardappelen en pasta (ook de volkoren variant!) hebben vaak hetzelfde effect. In mindere mate geldt dit overigens ook voor speltbrood. Dit oergraan is inmiddels ook al behoorlijk veredeld waardoor het een aanzienlijke invloed heeft op de bloedsuikerspiegel. Dus: hoewel ik gek ben op stamppot, friet en bruin stokbrood (liefst met lekkere kruidenboter of een sausje…), beperk ik het eten ervan echt tot een minimum. Ik ben nou eenmaal één van die mensen die heel gevoelig zijn voor de uitwerking van de deze voedingsmiddelen op mijn bloedsuikerspiegel.… Bovendien word ik er moddervet van…

2. Brood bevat suiker…

Wist je dat 1 bruine boterham ongeveer een half suikerklontje aan koolhydraten bevat? Bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid boterhammen van maar liefst 7 stuks betekent dit dat je zo al ongemerkt 3 tot 4 suikerklontjes per dag binnenkrijgt. Daarmee heb ik het beleg nog niet meegeteld. Veel mensen schrikken hiervan als ze dit horen. Aan het brooddeeg worden veelal broodverbeteraars toegevoegd die ervoor zorgen dat het brood langer houdbaar is, zacht is en lekker smaakt. Deze broodverbeteraars bevatten naast de nodige E-nummers vaak ook suiker. De suiker die wordt toegevoegd aan het brood is nodig om ervoor te zorgen dat het gist haar werk kan doen. Het zet als het ware de gist ‘aan’ en voedt het waardoor het gaat gisten. Deze suikers worden door de gist volledig opgegeten.

3. Brood bevat kleurstoffen…

Met name aan de donkere broodsoorten is vaak een kleurstof of suikerstroop toegevoegd die ervoor zorgt dat het brood haar mooie donkere kleur krijgt. Een donker brood is dus niet per definitie een gezond brood.

4. Brood bevat gluten

Gluten zijn een eiwit dat in graan te vinden is. Met name tarwe bevat een hoge concentratie gluten. En de gluten uit tarwe zijn de gluten die als je daar gevoelig voor bent, kunnen zorgen voor o.a. darmproblemen en allergische reacties. Gluten worden in de plant opgeslagen om te dienen als reservevoedsel. Ze geven stevigheid aan het brood en zorgen er samen met de gist voor dat het brooddeeg kan rijzen zodat het lekker luchtig wordt, maar toch goed in vorm blijft. Je zou de gluten in een brood dan ook kunnen zien als een soort van plaksel. Veel mensen zijn echter (vaak zonder dat ze het weten) gevoelig voor gluten. Deze gevoeligheid (of intolerantie) uit zich in signalen als vermoeidheid, bloedarmoede en problemen met de stoelgang.

Mijn advies:

  • Laat tijdens jouw Sugarchallenge ALLE broodsoorten (ook speltbrood!) staan. Vanaf de suikerbewuste fase kun je dan weer af en toe wat brood (behalve tarwe) toevoegen.
  • Kies tijdens, maar bij voorkeur ook na jouw Sugarchallenge voor broodsoorten die minder effect hebben op je bloedsuikerspiegel zoals suikervrij zuurdesembrood of roggebrood (te koop bij de betere biologische winkel of bakker), ook rogge(volkoren)crackers zijn een prima alternatief
  • Bouw je maaltijden niet meer om het brood heen, maar neem het als een extra bij de maaltijd, net zoals ze in zuidelijke landen doen
  • Eet na je Sugarchallenge maximaal 2 boterhammen per dag (hier kun je wel kiezen voor speltbrood) en vul dit aan met een lekkere salade, omelet, kop soep of ander ‘niet brood’ gerecht
  • Haal je benodigde vezels uit (het eten van meer) groenten en vers fruit
  • Beleg je boterham zeker 1 duim dik met groenten, eiwitten en gezonde vetten. Op deze manier voorkom je een extreme piek in je bloedsuiker.
  • 8 tips om minder brood te eten vind je hier!

E-kookboek Brood!

Ruim 25 bloedsuikervriendelijke broodrecepten vind je in het handige Sugarchallenge e-kookboek Brood!

suikervrije afslanktips

, , , , ,

3
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Danny VermeerenDeniseJosé Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
José
Gast
José

Heldere en goede uitleg waar ik naar op zoek ben. Ik vind de manier waarop je communiceert duidelijk en toepasbaar. Ik ben fan van je.

Denise
Gast
Denise

Hoi, als je zelf brood maakt (bijvoorbeeld van spelt en roggemeel). Kan je dan wel gist gebruiken?

Danny Vermeeren
Beheerder

Ja hoor.