De twee breinen

Sugarchallenge Original Facebookgroep by Carola van Bemmelen

Het duiveltje en het engeltje

Je kent het vast: je neemt je voor om vandaag weer ´strak volgens plan´ te eten. Het ontbijt gaat goed en je gaat met een voldaan gevoel naar je werk. Daar blijkt dat je collega jarig is en ze trakteert speciaal voor jou op een gezonde snack. Gelijk barst er in je hoofd een discussie los tussen het engeltje op je ene schouder en de duivel op de andere. De engel zegt dat je het niet nodig hebt en dat je best mag bedanken, drie keer per dag eten is voldoende. Dat zal jouw collega best snappen. De duivel zegt dat ´eentje moet kunnen´ en dat je een ´zeurpiet´ bent als je het niet doet, straks vindt ze je niet meer aardig en keren jouw collega´s zich allemaal tegen jou.

Wat ga je doen? Naar wie ga je luisteren?

Naar het engeltje, of naar het duiveltje? In de meeste gevallen wint het duiveltje. Waarna je je vervolgens rot voelt en ach, de dag is toch al verloren dus al die andere verleidingen neem je dan ook maar. Morgen is er weer een nieuwe dag (waar waarschijnlijk hetzelfde gebeurt).

Ieder mens heeft twee breinen

Het duiveltje en het engeltje zijn een prachtige metafoor voor het feit dat ieder mens twee breinen heeft. Een ´liefdevol´ brein en een ´angstig´ brein. Het ene veroorzaakt vaak de moeilijkheden en het andere lost ze vervolgens op, dit gaat goed zolang ze in balans zijn. Het ´wijze´ brein (het engeltje) huist in onze prefrontale cortex en het ´angstige´ brein (het duiveltje) is gehuisvest in de amygdala. Beide hebben we ze nodig, punt is alleen dat ze vaak uit balans zijn en dat het ´angstige´ brein bij de meeste mensen de overhand heeft.

De amygdala

In de amygdala woont het ´angstige´ brein. Je kunt de amygdala het beste vergelijken met een waakhond. Het is het vecht en vlucht gedeelte in de hersenen en wordt actief onder stress of als je bang bent. Het is een klein deel van de hersenen dat normaal gesproken slaapt, maar het minste of geringste gevaar maakt hem wakker.

De amygdala is chronisch bang, zit vaak vol oordelen en veroorzaakt daardoor nogal eens moeilijkheden. Hij reageert op situaties vanuit angst en met de bedoeling om te verdedigen. Om die reden stelt hij de hele dag vragen en wil hij vaak dingen die veel gedoe en stress opleveren. Het is de taak van de amygdala om constant de omgeving en situaties te scannen op mogelijk gevaar zodat je beschermd bent onder alle omstandigheden. Nadeel hiervan is dat hij vaak enorme problemen kan maken van iets dat er helemaal nog niet is of ooit een keer is gebeurd.

De amygdala krijgt haar (interne en externe) informatie via de zintuigen en verbindt op die manier de interne en externe wereld met elkaar. Hierdoor kan hij veel informatie verwerken en legt hij verbanden tussen situaties, reacties en hoe je je ervoor en erna voelt. Zorgt bepaald gedrag er bijvoorbeeld voor dat je je daarna goed voelt, dan zal je amygdala dit onthouden en je ertoe aanzetten om dat gedrag te doen op een moment dat je je slecht voelt.

De prefrontale cortex

Het ´wijze´ brein is gehuisvest in de prefrontale cortex en is de bron van onze diepere waarden. Het functioneert vanuit liefde en is degene die de amygdala kan kalmeren en op zijn gemak kan stellen. De prefrontale cortex activeert op zijn beurt de anterior singular cortex die ervoor zorgt dat we empathie kunnen ervaren, kunnen verbinden en ons goed voelen.

De Westerse wereld is amygdala gedreven

Als alles goed in balans is, zal je amygdala rustig zijn en kun je ´schakelen´ in lastige situaties. Je blijft rustig en kunt jezelf geruststellen. Bij de meeste mensen echter, is het brein niet goed in balans en in dat geval is het vaak lastig om te schakelen. Dat betekent dat het moeilijk is om voor rede vatbaar te zijn als je boos bent, of bang, of stress ervaart. Iets waar de meeste mensen chronisch aan zijn blootgesteld. Je zou dan ook gerust kunnen stellen dat onze Westerse maatschappij ´amygdala gedreven´ is.

Het duiveltje wint te vaak

Zodra leven vanuit het ´angstige brein´ een chronische gewoonte wordt, kan de anterior singular cortex uiteindelijk beschadigen. Hierdoor wordt het steeds lastiger om empathie te ervaren en om de wereld als één geheel te zien. Je gaat dan de wereld zien als een afgescheiden iets, als een ´zij tegen mij´. Je raakt de verbinding kwijt. Met de mensen en wereld om je heen en met jezelf. Met als gevolg dat het duiveltje op je schouder steeds meer zeggenschap krijgt in je leven en je steeds meer keuzes gaat maken die je eigenlijk diep vanbinnen niet wilt. Chronische pijn, darmproblemen en angststoornissen komen vaak voort uit de amygdala die in overdrive is. Uiteindelijk kun je jezelf hiermee doden.

Hoe kun je weer de balans herstellen?

Hoe kun je ervoor zorgen dat niet het duiveltje, maar het engeltje jouw interne discussies aan gaat voeren? Zodat je in plaats van reageren en dingen vaak erger maken, jouw leven weer zelf gaat creëren doordat je gaat luisteren naar wat jouw wijze brein vertelt. Hoe zou het zijn als je uit je ´angstige´ en oordelende brein kunt gaan en over kunt stappen naar je wijsheid? Wat zou dat betekenen voor jouw leven en gezondheid?

Het is mogelijk in een paar stappen:

Stap 1

Het eerste dat je dient te doen is alle suikers en snelle koolhydraten verbannen uit je voeding. Deze zorgen namelijk in de hersenen ervoor dat het moeilijker is om vanuit de prefrontale cortex te leven en verbinding te maken met jezelf en de mensen om je heen. Zolang je suikers blijft eten, in welke vorm dan ook, blijf je de amygdala activeren en blijft het duiveltje negen van de tien keer de discussie winnen.

Tip: Ons Sugarchallenge Starterspakket en onze Supportprogramma´s helpen je hierbij met een praktische handleiding en recepten zodat je gelijk kunt starten. 

Stap 2

Kom tot rust en begin daarmee heel klein: ga vanaf nu iedere dag 1 minuut staren. Gun jezelf 1 minuut om even helemaal niets te hoeven doen en breid dat heel langzaam uit. Hierdoor komt je amygdala tot rust en kun je makkelijker contact maken met je liefdevolle en wijze brein. Je wijze brein werkt altijd alleen vanuit het NU, niet vanuit het verleden of de toekomst. Het gaat dus om volledige acceptatie van wat er nu is: wat hier is, is hier. Wees compleet aanwezig, stop met oordelen, maar heb compassie voor jezelf en de situatie waarin je je bevindt. Ben je bang voor iets in de toekomst of uit het verleden, kijk dan altijd naar wat er NU is.

Stap 3

Oude gewoonten komen vaak voort uit je amygdala, uit je angstige brein. De vraag is hier: wat kun je doen in plaats van jouw oude gewoonten? Door jezelf deze vraag te stellen ga je creëren in plaats van reageren. Stel jezelf in iedere situatie waarmee je het niet eens bent de volgende vraag: ´Hoe zou de ideale situatie eruitzien? Hoe zou dat zijn? Wat zou ik dan nu doen?´ En doe dat gedrag vervolgens.

Stap 4

Kies welk brein je gelooft: het duiveltje of het engeltje. Het duiveltje zal altijd de schuld geven aan de buitenwereld: ´Omdat er overal suiker is, blijf ik eten, daar kan ik niets aan doen, dat moet de overheid regelen. Die moet suiker verbieden´. Door hiernaar te luisteren geef je jouw macht weg. Kies hoe je vanaf nu omgaat met suiker en eten en neem jouw lot in jouw eigen handen. Wees wie je wilt zijn in de huidige situatie.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar
  Subscribe  
Abonneren op