Summerschool

sugarchallenge-carola_van_bemmelen-summerschool-pschychologie_van_eten2.0-def

Herken je jezelf in één van deze

´Ik heb alle boeken in huis om gezond te leven en ik weet onderhand heel veel over voeding, maar waarom lukt het me niet om me eraan te houden? ´

´Ik snaai als ik niets te doen heb, vooral ´s-avonds als ik rustig voor de tv zit of een boek lees. Automatisch ga ik zoeken in kasten en koelkasten, overdag valt het mee, maar de avonden…. ´

´Als ik goed gegeten heb en weet dat er iets lekkers in de kast ligt, kan ik het niet weerstaan en moet ik het hebben, ook al heb ik geen honger. Het is gewoon niet mogelijk om er weerstand aan te bieden´

´Ik ben een echte snoeper en gebruik veel te veel zoetigheid, soms word ik er zelfs misselijk van. Toch grijp ik er steeds opnieuw naar. Hoe kom ik van deze verslaving af?´

´Ik kan de hele dag door wel eten, wil ook de hele dag door eten. Ik ken geen stop of gevoel dat ik vol zit, help!´

´Afvallen of een poosje suikerbewust leven gaat goed, volhouden op de lange termijn lukt echter voor geen meter, hoe kom ik van dat ge-jo-jo af?´

´Heb ik de hele week ontzettend mijn best gedaan om op mijn eten te letten en dan staat er op vrijdagavond allemaal ´lekkers´ op de tafel en kan ik me niet beheersen. Eén zo´n avond doet dan mijn hele week lijnen teniet!´

Wij begrijpen dat wel:

Ruim 85% van je eetbeslissingen maak je onbewust

De eerste stap naar een gezonde relatie met eten is dan ook wéten hoe het werkt in je brein. Dat is waar het bij veel mensen al verkeerd gaat. Verrassend misschien: je kunt nog zoveel weten over gezond eten, als je dwars tegen de regels ingaat van hoe je onbewuste brein functioneert, hou je jouw gezonde voornemens slechts tijdelijk vol. Je zult dan:

  • Keer op keer stoppen met het eten van suiker en steeds terugvallen als het lastig wordt
  • Jezelf steeds weer laten verleiden door ongezonde voeding (terwijl je prima weet hoe het moet)
  • Keer op keer iets anders doen dan je je eigenlijk had voorgenomen (je staat erbij en kijkt ernaar en kunt je gedrag niet stoppen)
  • Teveel patat, snoep, ijs, gebak en brood eten en bier blijven drinken (en daarom boos worden op jezelf)
  • Ondanks je gezonde voornemens te vaak ongezond gaan eten en weer in een negatieve spiraal terechtkomen (want: het maakt nu toch niet meer uit…)
  • Niet meer durven ´zondigen´ omdat je bang bent dat je de controle over je gezonde eetgewoonten volledig verliest
  • Jezelf niet kunnen stoppen wanneer je uit de bocht vliegt (en je daarna schuldig voelen over je gedrag)
  • Een zeer sterke behoefte houden aan eten die maar niet te bedwingen is
  • Je gezonde eetgedrag moeilijk vol kunnen houden, zeker op de zwakke momenten
  • Een haat- liefde verhouding krijgen (of al hebben) met eten
  • Met moeite weerstand kunnen bieden aan ´iets lekkers´ in de kast
  • Geen controle meer hebben over je snaaigedrag
  • Blijven eten, ook als je eigenlijk geen honger hebt

Door inzicht in hoe jouw brein eet

kun je weer eten zonder angst!

Stel je voor:

Dat je begrijpt op welke manier je weer alles kunt eten zonder bang te hoeven zijn dat je de ´controle´ verliest

Dat je met veel minder moeite jouw gezonde eetgedrag vol kunt houden omdat je weet wat jouw brein nodig heeft

Dat je alleen nog maar hoeft te eten wanneer je honger hebt omdat jouw brein goed is gevoed

Dat je jouw behoefte aan eten met 1 simpele vraag kunt laten verdwijnen

Dat je best af en toe wat ongezonds kunt eten zonder daarin door te slaan omdat je weet hoe je het aan moet pakken

Dat je ook op de zwakkere momenten weet hoe je jouw lichaam optimaal kunt ondersteunen

Dat eten niet meer je leven beheerst en overheerst omdat je jouw brein exact geeft wat het nodig heeft

Dat je niet meer in een negatieve spiraal terechtkomt als je een keertje ongezond eet omdat je begrijpt hoe je dit verantwoord kunt doen

Dat je niet meer automatisch gaat eten wanneer je in een emotionele bui bent omdat je weet hoe je de onderliggende oorzaak kunt ontdekken en wegnemen

Dat chips en chocolade hun magische aantrekkingskracht op je zijn verloren omdat je zelf de leiding hebt over wat je eet

Wanneer je de wereld van je onbewuste brein (dat ongeveer 85% van alle ´eetbeslissingen´ neemt) begrijpt, is het mogelijk om de beslissingen die je onbewust neemt als het gaat over eten om te buigen en weer zelf de leiding te nemen over jouw eetgedrag. Hoe dit werkt, is wat je gaat leren tijdens de Summerschool.

Sugarchallenge by Carola van Bemmelen

Carola over de Summerschool

De Summerschool is ontstaan vanuit een passie van Carola voor het waarom achter ons eetgedrag.  Dit zegt ze er zelf over:

´Steeds weer zie ik dat mensen enthousiast en heel succesvol stoppen met het eten van suikers. Ze ervaren de vele voordelen van een suikervrije leefstijl, vallen vaak kilo´s af, maar zakken vervolgens na afloop van hun Sugarchallenge te vaak weer langzaam terug in hun oude gedrag.

Ik weet hoe lastig het is om de zoete verleider buiten de deur te houden. Ik weet ook dat het veel makkelijker gaat wanneer je begrijpt wat er in je brein gebeurt.  Zodra je weet hoe je brein werkt als het gaat over eten, kun je de maatregelen nemen die jij nodig hebt en jezelf de juiste vragen stellen op het moment dat de verleiding groot is. 

Hierdoor maak je automatisch andere keuzes en verandert de relatie die je hebt met eten. Om die reden heb ik de Summerschool over de Psychologie van het Eten ontwikkeld, uiteraard gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Ik hoop dat de informatie jou net zo zal helpen als het mij heeft geholpen.´

Ontdek hoe ons brein reageert op eten

Tijdens de Summerschool ga je echt leren en begrijpen hoe ons brein gestrikt is als het gaat over eten. Je gaat begrijpen waarom diëten niet werken en waardoor je steeds maar weer terugvalt in je oude gedrag (terwijl je echt wel weet hoe gezonde voeding werkt!), maar ook waarom ´foute voeding´ zo´n magische aantrekkingskracht heeft en zorgt voor een constante innerlijke tweestrijd. Met name de vraag:

´Hoe komt het toch dat ik me iets heb voorgenomen en mezelf vervolgens iets heel anders zie doen?´

wordt tijdens de Summerschool beantwoord. Want: we weten eigenlijk best wel wat goed voor ons is, toch? Hoe kan het dan dat we ondanks dat zo vaak andere keuzes maken en ander gedrag vertonen dan we willen?

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Diabetes (2) is veelal omkeerbaar by Carola van Bemmelen

Module 1: Voeding als leermeester

  • Wat bepaalt hoe we eten
  • Jouw persoonlijke voedingsstijl
  • Hoe eet je brein
  • Hoe neemt je brein beslissingen
  • Hoe leren we nieuwe gewoontes aan
  • De kunst van het beïnvloeden
  • Wat bepaalt de beloningsfactor van voeding
  • Onze belangrijkste programmering als het gaat over eten
  • Waarom kiezen we voor bepaalde voedingsmiddelen
Van ondergewicht naar gezond gewicht, zo doe je dat! by Helen Boetekees

Module 2: Lichaamswijsheid

  • Het natuurlijke vetsetpoint
  • Wat gebeurt er in je lichaam als je gewicht verliest
  • De invloed van overgewicht op het vetsetpoint
  • Het ontstaan van eetbuien en verslavingen
  • Soorten voeding die verslavend werken
  • Wat bepaalt de verslavingsgevoeligheid van een persoon
  • De functie van wilskracht
  • Het biochemische proces achter wilskracht
  • Waarom wilskracht alleen niet werkt
Ja chocola by Carola van Bemmelen en Sabine Weites

Module 3: Zelfbeeld

  • De basis van je zelfbeeld
  • Het Einstein brein en het Frankenstein brein
  • De link tussen je zelfbeeld en je gewicht
  • Van vechten naar acceptatie
  • Het concept van werken aan jezelf
  • Mindful eten
  • Van controleren naar leiding nemen
  • Drie soorten eetpatronen
  • De link tussen overeten en diëten
  • Van honger ga je niet dood
alles of niets by Carola van Bemmelen

Module 4: Een gezonde relatie met voeding

  • Van perfect eten naar gezond eten
  • Het verschil tussen perfect eten en gezond eten
  • Wat heb je echt nodig?
  • Eten als je eigenlijk geen honger hebt
  • Samenwerken met je brein
  • De twee systemen in je brein
  • Grip krijgen op je brein
  • Zo word je een gelukkige eter
  • Ongewenst gedrag veranderen in 8 stappen
  • Zelf de leiding nemen over je eetgedrag
  • Hoe word je een gelukkige eter

De Summerschool is er voor iedereen die eet!

De Summerschool is zeer zeker interessant voor jou als je:

  • Steeds maar weer grijpt naar snoep of ander eten
  • Denkt dat je een emotie eter bent (goed nieuws: vaak is dat niet het geval)
  • Geen rem hebt op eten
  • (te) streng bent voor jezelf en dit graag wat losser wil
  • Jezelf niet ´tot de orde´ kan roepen, maar dit wel graag wil
  • Geen weerstand kan bieden tegen de drang nu iets te MOETEN hebben
  • Af wil van een haat-liefde verhouding met eten
  • Vrij wil zijn in wat je eet
  • Niet meer gebonden wil zijn aan wat voor dieet of leefstijl dan ook
  • Relaxt wil kunnen omgaan met voeding en wil kunnen genieten van voeding
  • Wil kunnen eten waar je zin in hebt en wanneer je dat wilt
  • Een gezonde relatie wilt met eten en wilt begrijpen hoe het werkt in je brein

Ook als je een voedingscoach of voedingsprofessional bent en verdieping aan wilt brengen in jouw begeleiding van cliënten is de Summerschool een geweldige bron van heel veel nieuwe inspiratie.

Hoe gaat het in zijn werk?

De Summerschool is een online-school. Alle informatie en lessen zijn beschikbaar voor je in onze speciale online-leeromgeving. Dit betekent dat je de hele zomer vanuit je tuin, balkon of vakantiebestemming kunt studeren wanneer je dat wilt. Hoe fijn is dat!

Belangrijk!

De Summerschool is geopend tot en met 21 september 2017. Dus tot die dag kun je je aanmelden. Je hebt vervolgens toegang tot de lessen tot en met 31 december 2017.

De Summerschool bestaat uit de volgende onderdelen

4 Online lesmodules

De in totaal 12 lessen zijn verdeeld over 4 lesmodules. Iedere les bevat heel veel diepgaande informatie die je gelijk kunt toepassen in de praktijk. Kijk hier voor de totale inhoudsopgave van de Summerschool.

Uitgebreid videomateriaal

De hele Summerschool bevat videomateriaal ter verdieping van de behandelde onderwerpen. Waar mogelijk zijn deze video´s Nederlandstalig, maar aangezien veel lesstof zo nieuw is, komen sommige video´s uit Amerika of Australië.

E-Book Emotie Eten

Een extra bonus bij de Summerschool met een schat aan waardevolle informatie, inzichten en opdrachten ter aanvulling van de lesmodules.

Facebookgroep

Studeren is zoveel leuker en fijner als je het samen doet. In de Summerschool Facebookgroep kun je terecht met vragen, inzichten en successen. Je hoeft hier geen gebruik van te maken, maar het mag uiteraard wel. Carola is regelmatig in de Facebookgroep te vinden om je verder te helpen.

Verdiepingsoefeningen

Oefening baart kunst. En: des te meer je oefent, des te makkelijker dingen worden. Daarom bevat iedere les oefeningen die je kunt doen om de geleerde stof te integreren en verdiepen in jezelf. Uiteraard kun je jouw bevindingen delen in de Facebookgroep

Begeleiding van Carola

Carola zal persoonlijk via de Facebookgroep deze Summerschool begeleiden.

sugarchallenge-carola_van_bemmelen-summerschool_psychologie_van_eten

Dit is wat je ontvangt

  • Uitgebreid (deels Engelstalig) videomateriaal
  • Toegang tot de Summerschool Facebookgroep
  • Persoonlijke online begeleiding van Carola in de Facebookgroep
  • E-Book Emotie Eten
  • Oefenmateriaal ter verdieping van de lesstof
  • Een certificaat van deelname na afronding van jouw Summerschool

Maar dat is nog niet alles

Je krijg nog veel meer! Kennis is 1 ding, uiteindelijk gaat het erom wat de kennis die je hebt opgedaan je brengt. Als we het dan hebben over de Summerschool kun je denken aan:

Nieuwe inzichten en AHA momenten waardoor je je lichaam veel beter gaat begrijpen en kunt helpen

Waardevolle informatie die je gelijk kunt toepassen in de praktijk

Een gevoel van bevrijding omdat je weer zelf de leiding hebt over jouw eetgedrag (en weet hoe je die kunt behouden)

Je durft weer te vertrouwen op jezelf als het gaat over ´eet-beslissingen´

De energie die je terugkrijgt als je stopt met vechten met jezelf en je eetgedrag en start met jouw lichaam geven wat het echt nodig heeft

Alle tijd die je nu stopt in perfect zijn en perfect willen eten komt vrij en kun je gebruiken om de beste versie van jezelf te creëren

Geef jouw relatie met voeding een nieuwe start!

Doe deze zomer mee met onze Summerschool en gebruik jouw vakantie om alles te ontdekken over de psychologie van eten.

VOOR 197 EURO

Veelgestelde vragen

Gemiddeld kun je rekenen op 2 studie uren per les. Mocht je echter ook de aangegeven bronvermelding willen doornemen, dan zal dit wat meer zijn. 

Voor iedere les bestaat de mogelijkheid om de lesstof uit te printen. Zo heb je aan het einde van de Summerschool een handige syllabus als naslagwerk, maar is het ook mogelijk om niet te lang achter de computer te zitten als je dat vervelend vindt. 

Waar mogelijk hebben we gekozen voor Nederlandstalig videomateriaal of video´s die Nederlands zijn ondertiteld. Een deel van de informatie is echter zo nieuw dat hiervoor alleen Engelstalig videomateriaal beschikbaar is. De verhouding is ongeveer 50/50. Overigens: de basisinformatie is allemaal te vinden in de Nederlandstalige lesstof, de video´s zijn met name fijn voor een extra uitleg/verdieping van de stof. 

Het is mogelijk om de Summerschool in twee maandelijkse termijnen te betalen. Mocht je hiervan gebruik willen maken, kies dan voor de optie ´termijnbetaling´ bij jouw inschrijving. 

Absoluut! De Summerschool is geschikt voor iedereen die eet en voor iedereen die mensen begeleidt op het gebied van voeding en gezondheid. Tijdens de Summerschool ga je heel veel leren over ons eetgedrag en dit kun je natuurlijk prachtig inzetten om een gezonde relatie te creëeren met je eigen eetgedrag, maar ook in de begeleiding van cliënten.