Een goed ontbijt maakt slank!

een goed ontbijt maakt slank by Carola van Bemmelen

Ben jij één van die mensen die nooit ontbijten? Omdat je er geen tijd voor hebt of omdat je ’s-morgens geen hap door je keel kunt krijgen?

Of wellicht ontbijt je niet omdat je denkt dat je zo alvast op voorhand calorieën kunt besparen voor de rest van de dag? Omdat je dan bij kunt dragen aan ‘de slanke lijn’?

Dan heb ik slecht nieuws voor je: niet ontbijten zorgt er juist voor dat je dikker wordt! Het is waar: het ontbijt is echt de belangrijkste maaltijd van de dag. Het geeft je lichaam de basis brandstof om de dag mee op te starten en is verantwoordelijk voor jouw energiebehoefte gedurende de rest van de dag.

Optimale brandstof voor het lichaam…

Met name in de ochtend stuwt het lichaam de bloedsuikers omhoog zodat je energie hebt om wakker te worden en op te staan. Doordat de bloedsuikerspiegel in je lichaam hoger is, zal het lichaam ook {insuline} aan gaan maken om ervoor te zorgen dat deze suikers in je cellen worden opgenomen. Op deze manier ontsteekt het lichaam als het ware haar kacheltje. Jij bepaalt vervolgens hoe hard, én efficiënt, de kachel gaat branden met wat je (wel of niet) eet.

In de ochtend produceert het lichaam tevens de voorraad serotonine voor die dag. Serotonine is het ‘feel good’ hormoon dat mede je eetlust, stemming, zelfvertrouwen, emoties, maar ook slaap en seksuele activiteit reguleert. Op het moment dat je in de ochtend jouw serotoninedepots niet goed vult (door niet of onjuist te ontbijten) zal het lichaam gedurende de dag om suiker- en koolhydraathoudende voeding gaan vragen zodat het serotonine aan kan maken.

Ontbijten stimuleert de stofwisseling…

Goed ontbijten zorgt er ook voor dat je darmen en spijsvertering op gang komen (en daarmee je stoelgang) en dat de hersenen energie krijgen. Door niet of niet goed te ontbijten creëer je dan ook een achterstand die je bijna niet meer in kunt halen en die er zelfs voor kan zorgen dat je juist dikker wordt. Het lichaam streeft altijd naar balans.

Vroeg of laat zal het dan ook vragen om de voedingsstoffen die het nodig heeft en die je het die dag nog niet hebt gegeven. Ik ken inmiddels genoeg verhalen van mensen die de hele dag niet eten en dan vervolgens tegen de avond alles wat ze tegenkomen naar binnen werken. Ze eten dan ‘niet vaak’, maar worden wel steeds dikker omdat de verbranding verre van optimaal is doordat ze maar één keer per dag eten. Zie het als hout gooien op een kachel die niet brandt: dat blijft liggen… Niet ontbijten of eten haalt je dan ook altijd weer in.

Niet ontbijten dooft de kachel…

Kies je ervoor om niet te ontbijten, dan zal de kachel weer langzaam doven. Als dit jouw gewoonte is, dan heb je waarschijnlijk een situatie gecreëerd waarin je geen honger hebt als je ’s-morgens opstaat. Wat er in deze situatie gebeurt, is dat je lichaam de startvoorraad opbrandt en dan vervolgens groot alarm slaat, met als gevolg dat je halverwege de ochtend móet eten. Met als risico dat het moeilijker is om verleidingen te weerstaan en je waarschijnlijk behoefte hebt aan eten dat direct energie levert en dus vaak zal bestaan uit suikers en snelle koolhydraten.

De bruine boterham met hagelslag…

Kies je voor een ontbijt dat bestaat uit boterhammen of broodjes met zoet beleg, ontbijtgranen met suikers of honing, ontbijtkoek, beschuit, versgeperst vruchtensap of fruitsmoothies, dan stijgt je bloedsuikerspiegel al snel tot astronomische hoogten. Je hebt het lichaam dan wel voorzien van energie, maar, om het maar even bij de kachel te houden: je hebt er alleen maar aanmaakhoutjes in gestopt. Je krijgt dan in eerste instantie een enorme vlam, maar deze dooft weer pijlsnel dat zorgt ervoor dat je weer honger krijgt (en de rest van de dag kunt blijven eten…..).

Helaas ontbijten heel veel mensen nog steeds op deze manier en leggen daarmee de basis voor een hele dag ‘zin in iets te eten’. Ik krijg wekelijks vele eetschema’s van mensen te zien en daar staat de bruine boterham met hagelslag, jam of pasta met stip bovenaan. Het is dan ook logisch dat we om 10 uur alweer zin hebben in een tussendoortje of dat je dan alvast begint aan de boterhammen voor de lunch….

Wat is een goed ontbijt?

Onderzoek heeft uitgewezen dat het beste ontbijt bestaat uit een combinatie van eiwitten, langzame koolhydraten en gezonde vetten. De eiwitten en vetten zorgen ervoor dat de koolhydraten langzaam worden opgenomen in het bloed waardoor er een constante energietoevoer zal zijn. Vergelijk het met een blok eikenhout dat je op het vuur legt. Het brandt lang, duurzaam en geeft weinig as.

Een goed gecombineerd ontbijt zorgt ervoor dat je gedurende de ochtend een mooie gelijkmatige energie heb en gedurende de hele dag minder last zult hebben van hongergevoel. Dit is dan ook de reden dat een goed ontbijt zo ontzettend belangrijk is!

Optimaal Ontbijten

Na deze uitleg krijg ik heel vaak de vraag van mensen: ‘Maar wat moet ik nu dan eten als ontbijt?’…. Ons Sugarchallenge E-kookboek met supersnelle suikervrije ontbijt- en lunchrecepten helpt! Met ruim 50 heerlijke suikervrije (en bijna allemaal Sugarchallenge-proof) recept-inspiratie begin en vervolg je jouw dag bloedsuikervriendelijk! Kijk hier voor meer informatie en bestellen.

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie