Energiedrankjes zijn niet zonder gevaar

Sugarchallenge Energiedrankjes zijn niet zonder gevaar by Carola van Bemmelen

Energydrankjes beloven dat ze je helpen om je vermoeidheid te verminderen en lichamelijke prestaties te verbeteren, maar is dat ook echt zo?

Momenteel staan ze steeds meer onder vuur, niet in de laatste plaats omdat er steeds meer gevallen bekend zijn van mensen (onder wie ook jongvolwassenen) die overlijden of met ernstige hartklachten worden opgenomen in het ziekenhuis na het drinken van deze drankjes.

Het ontstaan van energydrankjes

Energydrankjes komen van oorsprong uit het Oosten. Het verhaal gaat dat de Oostenrijkse zakenman Dieter Mateschitz in 1982 in Thailand het drankje Krating Daeng aangeboden kreeg als middel tegen zijn jetlag. Het drankje werd in Thailand al sinds jaar en dag gebruikt door vrachtwagenchauffeurs om wakker te blijven. Omdat het hem goed hielp besloot hij later dat jaar om het drankje in Europa te introduceren en zo is Red Bull geboren.

Het doel van energydrankjes

De basisgedachte achter het drinken van een energydrankje is dat het je helpt om je concentratie te verbeteren en snel een oppepper te krijgen zodat je nog even verder kunt waar je lichaam je eigenlijk vraagt om te stoppen. Inmiddels worden de drankjes gedronken als water, vooral door kinderen en jongvolwassenen en dat is een meer dan zorgwekkende situatie.

Energiedrankjes bevatten namelijk niet alleen astronomische hoeveelheden suiker (soms tot wel 8 suikerklontjes per blikje), ze staan ook stijf van de opwekkende stoffen als cafeïne, taurine en guarana. Stoffen die op een kinderlichaam desastreuze uitwerkingen kunnen hebben.

Energydrankjes zijn cafeïnebommen

Wist je dat één blikje energydrank vaak meer cafeïne bevat dan een kopje koffie? Zeker bij kinderen tot 18 jaar kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Cafeïne zorgt er in de hersenen namelijk voor dat de bloedvaten zich vernauwen waardoor er minder zuurstofrijk bloed, maar ook minder voeding bij de hersenen kan komen. In extreme situaties kan dit zelfs leiden tot coma of een hartstilstand en overlijden.

Gemiddeld bevat een energiedrankje ongeveer 80 mg cafeïne. Ter vergelijk: een kopje koffie bevat ongeveer 70 mg cafeïne en een kopje (zwarte) thee ongeveer 30 mg. Eén glas cola bevat 20 mg cafeïne. Voor volwassenen geldt een maximum hoeveelheid van 400 mg per dag. Dit zou neerkomen op ongeveer 5 blikjes energydrank.

Het duurt minimaal 24 uur voordat het lichaam de cafeïne van 1 blikje energydrank heeft verwijderd. Je kunt je dan ook voorstellen wat het stapeleffect van de enorme consumptie van deze drankjes zal zijn bij kinderen, zowel op hun gezondheid als op hun gedrag.

Voor kinderen geldt, afhankelijk van hun leeftijd, dat ze maximaal 45-85 mg per dag mogen hebben. Dat komt neer op een half blikje energydrank per dag, zeker voor kinderen onder de 10. Maar vaak blijft het daar niet bij.

Energydrankjes zijn niet zonder gevaar

Wetenschappelijk is inmiddels bewezen dat energydrankjes stressverhogend zijn en hartkloppingen kunnen veroorzaken. Veelgenoemde bijwerkingen van het drinken van energydrankjes zijn daarnaast:

  • Rusteloosheid en slapeloosheid,
  • Leverbeschadigingen
  • Te hoge bloeddruk
  • Nierfalen
  • Uitdrogingsverschijnselen

In sommige gevallen krijgen drinkers zelfs een beroerte, hartaanval of overlijden ze. Vooral voor mensen met diabetes, hartziekten, maar ook voor kinderen en zwangere vrouwen zijn de drankjes levensgevaarlijk.

Van energydrankjes word je uiteindelijk doodmoe

Hoewel de verleiding soms groot kan zijn om toch maar even snel wat extra energie te tanken uit een blikje, brengt het drinken van energydrankjes je alleen maar verder van huis en zorgen ze er juist voor dat je veel vermoeider wordt. De prikkel die energydrankjes geven aan je zenuwstelsel, zorgt ervoor dat je lichaam extra stresshormonen aanmaakt. Hierdoor wordt je lichaam juist meer belast en stijgt je bloedsuikerspiegel aanzienlijk. Je bent dus wel even alerter, maar uiteindelijk word je juist doodmoe door de energiedip die volgt als de stresshormonen zijn uitgewerkt en je bloedsuikerspiegel zich in een dal bevindt.

Gezonde alternatieven voor energydrankjes

Mocht je toch graag af en toe energie willen drinken, kies dan een alternatief waar je lijf blij van wordt:

  • Water met mineralen dat je maakt door aan één liter water een half theelepeltjes ongeraffineerd Keltisch zeezout of Himalayazout toe te voegen. De mineralen zorgen ervoor dat het water beter opgenomen kan worden in de cellen (let op: het water mag niet zout smaken)
  • Kokoswater: kokoswater heeft een perfecte samenstelling die bijna gelijk is aan de samenstelling van het menselijke bloedplasma. Daarbij is het rijk aan vitaminen en mineralen. Kies uiteraard wel voor ongezoete varianten.
  • Gerst gras: gerstgras sap is heel rijk aan chlorofyl, aminozuren en magnesium en bevat een enorme reinigende kracht en helpt het lichaam om meer zuurstof op te nemen. Voeg 1 eetlepel gerstgraspoeder (ook wel bekend als ´green magma´ of ´greens´) toe aan je water en je geeft je lichaam optimale voeding

Wil je meer weten over suikervrije en gezonde drankjes, lees dan vooral het boek 100% Suikervrij Drinken.

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie