Gezond gewicht en ideaal gewicht

gezond gewicht en ideaal gewicht by Carola van Bemmelen

Het verschil tussen jouw gezonde gewicht en jouw ideale gewicht

Als het gaat om gewicht zijn er vaak twee soorten gewicht: het ideale gewicht en het gezonde gewicht. Het ideale gewicht wordt voor veel mensen bepaald door het beeld dat de media ons voorkauwen.

Slanke, ranke (vaak ook gefotoshopte) meisjes van 15 jaar, die nog totaal niet zijn ´uitgerijpt´ dienen als rolmodel voor de ideale vrouw. Raar maar waar..

Maat 36 is ideaal, maat 38 betekent al bijna dat je dik bent en vanaf maat 40 doe je niet meer mee. Het gevolg hiervan is, dat veel vrouwen zich suf lijnen of gefrustreerd raken van het feit dat die laatste 3 kilo er maar niet af willen.

Er is vaak een reden voor extra kilo´s

Heb je er ooit bij stil gestaan dat je lichaam misschien een reden heeft voor het vasthouden van extra kilo´s? En dat het daardoor heel goed mogelijk is dat je misschien wel afvalt van het zoveelste dieet, maar dat je daarna al heel snel weer kilo´s aankomt omdat je lichaam daar een bedoeling mee heeft? Omdat het die kilo´s zogezegd nodig denkt te hebben?

Jouw lichaam denkt niet in een ideaal gewicht, dat doet je hoofd

Je hoofd bepaalt graag jouw ideale gewicht op basis van wat het ziet en wat het hoort. Terwijl je lichaam streeft naar een gezond gewicht, naar balans in de situatie waarin het zich bevindt. Het streeft naar een gewicht waarbij het ´veilig´ is en jouw overlevingskansen maximaal zijn. En daarbij let het echt niet op de laatste modetrends!

De belangrijkste reden waarop jouw lichaam haar gezonde gewicht bepaalt, is de behoefte aan reservebrandstof voor geval van ´calamiteiten´. Dit is brandstof die je immuunsysteem nodig heeft om bijvoorbeeld een ontstekingsreactie of zware griep te kunnen afhandelen. Het lichaam houdt in totaal voor maximaal 42 dagen een reservebrandstof aan en dat doet het heel vaak in de vorm van die extra hardnekkige kilo´s.

Wat bepaalt nou hoeveel kilo´s je lichaam vasthoudt?

Het heeft alles te maken met de beschikbaarheid van energie. Des te meer energie het lichaam snel beschikbaar kan maken, des te minder reserve kilo´s het vast hoeft te houden om die 42 dagen door te kunnen komen.

Om die reden is het belangrijk jouw lichaam zodanig ´in te richten´ dat het dagelijks een maximale hoeveelheid energie kan aanmaken en een minimale hoeveelheid energie verbruikt. Want: des te zuiniger jouw lichaam is en des te meer energie je snel kunt maken, des te minder reservebrandstof (vet) het dient te reserveren om die 42 dagen door te komen. Logisch toch?

Hoe richt je jouw lichaam ´energie-optimaal´ in?

De belangrijkste stap die je kunt maken als je jouw lichaam optimaal in wilt richten (waarbij er dus zo min mogelijk extra kilo´s reservebrandstof nodig zijn) is het te helpen over te schakelen van een suikerrijke verbranding naar een vetverbranding. Daarin ´draait´ het lichaam het meest optimaal. Dat is dan ook wat we doen tijdens de Sugarchallenge en waarbij we je helpen met de Sugarchallenge programma´s.

Ons lichaam brandt het liefste op vetten

Van nature is ons lichaam ingericht om vetten te verbranden. Echter, doordat wij steeds meer suikers en snelle koolhydraten zijn gaan eten is bij veel mensen het lichaam noodgedwongen overgeschakeld van een gezonde en energiezuinige vetverbranding naar een ongezonde en energie vretende suikerverbranding. Deze suikerrijke verbranding is nodig om de bloedsuikerspiegel in balans te kunnen houden, maar heeft niet de voorkeur van het lichaam.

Waarom is een vetverbranding gezonder?

  • Uit één vet-eenheid kan het lichaam vier keer meer energie maken dan uit één suikereenheid (glucose)
  • Hierdoor heeft het vier keer minder grondstoffen nodig (= zuiniger)
  • Het lichaam kan haar vetreserves verbranden (teveel vetreserves geeft ´gedoe´ met je gezondheid zoals ontstekingsreacties, vermoeidheid en overgewicht)
  • Het lichaam krijgt vier keer meer energie beschikbaar waarmee het lichaamsprocessen kan optimaliseren (en het lichaam beter in balans kan brengen en houden)

Dit verklaart ook direct waarom sommige mensen dikker zijn en anderen dunner. En het verklaart ook direct de reden van ondergewicht: vaak zit daar een overactief immuunsysteem achter dat toch een mogelijkheid heeft gevonden om brandstof te ´tanken´ na de 42 dagen termijn (vaak ten koste van andere systemen).

Zo kun je overschakelen naar een gezonde vetverbranding

Als je jouw lichaam wilt helpen om weer om te schakelen naar haar natuurlijke vetverbranding is een aantal dingen belangrijk:

  • Vermijd waar mogelijk alle suikers en snelle koolhydraten
  • Geef je lichaam de voeding die het nodig heeft om de balans te herstellen
  • Zorg dat je spiermassa toeneemt (bijvoorbeeld door krachttraining)
  • Zorg dat je zuurstofopname capaciteit toeneemt (bijvoorbeeld door kort intensieve cardiotraining)
  • Vermijd of reduceer stress en andere energierovers in je leven
  • Zorg voor voldoende nachtrust van een goede kwaliteit (optimaal is 7-8 uur slaap per nacht)

De Sugarchallenge Supportprogramma´s zijn speciaal ontwikkeld om jou te helpen bij de omschakeling naar een gezonde vetverbranding.

suikervrije afslanktips

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie