Gezonde voeding, zo eenvoudig is het!

Sugarchallenge Gezonde voeding, zo eenvoudig is het! by Carola van Bemmelen

Op de een of andere manier hebben wij mensen het talent om eenvoudige dingen heel ingewikkeld te maken.

Zo ook voeding. De afgelopen jaren is de wetenschap van voeding een compleet universum met legio werelden geworden. De onderzoeken en voedingstrends buitelen momenteel over elkaar heen met als gevolg dat er veel onduidelijkheid is over wat waar is als het gaat over ons eten (en drinken).

De media smullen ervan, de consument is echter volledig de weg kwijt.

In mijn ogen is gezonde voeding gewoon een kwestie van logisch nadenken

Het is een kwestie van kijken naar wat er altijd al is geweest en wat mensen altijd al hebben gegeten. Ik kijk daarom graag naar de tijd van mijn oma, begin vorige eeuw. Zij groeide op in een periode dat er nog echte voeding werd gegeten, de dagelijkse inname van suikers nog minimaal was, nog niet werd gelet op vetten en geen calorieën werden geteld. In haar tijd werd nog niet gelijnd door meisjes van 12 jaar en was overgewicht nauwelijks een thema.

Waar veel mensen aan het begin van de vorige eeuw jong stierven vanwege een gebrek aan hygiëne of een tekort aan goede voeding, sterven we nu aan een teveel aan kwalitatief slechte voeding. Het is de vraag wat beter is.

Wat deed mijn oma en hoe kun je dat vertalen naar nu?

1) Ze at onbespoten groenten en fruit van het seizoen
Kies waar mogelijk voor biologische groenten en fruit. Naast het feit dat ze veel minder gifstoffen bevatten, zijn biologische groenten en fruit ook rijk aan bioflavonoïden, een stof die planten aanmaken om hun afweersysteem te ondersteunen en die ook ons afweersysteem ondersteunt. Door te kiezen voor groenten en fruit van het seizoen krijg je automatisch die voedingsstoffen binnen die je lichaam op dat moment nodig heeft én ben je het goedkoopste uit!

2) Ze at gevarieerd en kookte haar maaltijden zelf, van verse ingrediënten
Als het gaat om voeding is variatie misschien wel het allerbelangrijkste. Ieder voedingsmiddel bevat weer andere voedingsstoffen en des te meer je varieert, des te meer verschillende voedingsstoffen je lichaam binnenkrijgt. Hierdoor voorkom je tekorten. Door te kiezen voor verse ingrediënten en zelf te koken, kun je optimaal controleren wat er in je voeding zit, bovendien is het echt veel lekkerder.

3) Ze at maximaal drie maaltijden per dag
Drie keer per dag eten is voor ons lichaam echt voldoende. Op die manier heb je ook echt trek en zin in de maaltijd. Het lichaam kan heel mooi alle voedingsstoffen verwerken en verbruiken en de vetopslag is minimaal. Door het eten van veel tussendoortjes belast je het lichaam onnodig en vaak is dit alleen maar nodig als je nog veel suikers en snelle koolhydraten eet, als je veel tekorten in je lichaam hebt of als je bloedsuikerspiegel wordt verstoord door stress of extreem sporten.

4) Ze at regelmatig een stukje vlees, kip of vis
Alle vegetarische en veganistische lifestyle adviezen ten spijt (als dat jouw keuze is, dan heb ik daarvoor alle respect, begrijp me goed), maar genetisch gezien hebben wij mensen af en toe dierlijke eiwitten nodig. Het is niet anders. Dierlijke eiwitten zijn niet alleen veel rijker aan complete essentiële aminozuren (dit zijn de eiwitten die ons lichaam zelf niet kan maken en moet halen uit voeding) ze bevatten ook taurine en carnitine, twee stoffen die we o.a. nodig hebben voor de aanmaak van energie in ons lichaam en voor de ontgifting. Een deel hiervan (ongeveer 20-25%) kunnen we zelf aanmaken, maar het overgrote deel dienen we te halen uit dierlijke eiwitbronnen.

Als het gaat over de keuze van dierlijke eiwitbronnen is er één woord dat centraal staat en dat is RESPECT! Kies jouw dierlijke eiwitbronnen met respect en onthoud dat je de meeste eiwitten vindt in dieren die veel hebben bewogen. Kies daarom altijd voor biologisch vlees, vis, kip, wild of eieren. Ook noten, peulvruchten (met mate), pitten en zaden zijn goede eiwitbronnen.

5) Ze gebruikte uitsluitend roomboter en volle producten
Mijn oma was gek op roomboter, iets anders kwam er bij haar niet in. Margarine vond ze net plastic. En gelijk had ze! Ons lichaam heeft dagelijks zeker drie eetlepels gezonde vetten nodig naast de vetten die je haalt uit volle producten, vlees en noten. Hierbij kun je denken aan olijfolie, kokosvet en roomboter. Vetten zijn de belangrijkste brandstof voor ons lichaam en zijn te vinden in en om iedere cel. Ons celmembraan bestaat uit vetten, ons hart draait op vet en we hebben vet nodig om vetten te kunnen verteren. Daarnaast zijn vetten nodig voor transport van de vet-oplosbare vitamines A, D, E en K en worden ze gebruikt voor de aanmaak van cholesterol, hormonen en vitamine D. Laat dus vanaf nu alle vetarme en lightproducten staan en kies voor producten die hun natuurlijke vetpercentage bevatten, het zit er niet voor niets in.

6) Ze snoepte alleen op zondagen en bij feestelijke gelegenheden
Mijn oma was gek op zoet. Maar, zoals dat in die tijd ging was zoet en snoepen iets dat werd bewaard voor de zondag en voor speciale gelegenheden. Hierdoor was zoet niet verboden, maar wel iets speciaals, net als alcohol. Het zoet dat werd gegeten, werd zelf met liefde bereid, wel met bergen suiker helaas, maar doordat het maar af en toe gebeurde was dat ook geen probleem.

Met andere woorden: als je lichaam goed in balans is en als je overwegend gezonde keuzes maakt, dan kun je best af en toe een keertje uit de bocht vliegen, dag kan je lijf echt wel hebben. Maar: als je het doet, doe het dan wel met kwaliteit en geniet er maximaal van!

NB: de 100% Suikervrij boeken en onze Sugarchallenge Supportprogramma´s werken volgens dit principe van ´terug naar de basis´. Hierin nemen we je stap voor stap mee naar een gezonde, suikervrije leefstijl. Zonder gedoe. Gewoon, lekker en eenvoudig!

Sugarchallenge Suikerspiekpas by Carola van Bemmelen

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie