Hebben jouw hersenen ook altijd honger?

Hebben jouw hersenen ook altijd honger?

Misschien herken je het wel: je hebt net een stevige maaltijd gegeten en terwijl je de tafel afruimt heb je alweer ´zin´ in iets. Zodra je rustig zit begin je daarom aan die chocoladereep die nog in de kast ligt. Vervolgens ga je verder met een zak chips en neem je er waarschijnlijk nog een paar glazen wijn achteraan. Ondanks het feit dat je weet en voelt dat je vol zit, blijven je hersenen vertellen dat je moet eten en kun je er geen weerstand aan bieden.

Waarschijnlijk is het verzadigingsmechanisme in je brein ´kapot´

Voordat je nu gaat denken dat er van alles met je aan de hand is en dat je een ´eetprobleem´ hebt, is  het in de eerste plaats belangrijk om de fysieke verstoring van je brein te ´repareren´. Bij heel veel mensen werkt namelijk het sein ´vol´ naar de hersenen niet meer optimaal

Goed nieuws: in de meeste gevallen wordt deze verstoring ´heel eenvoudig´ veroorzaakt door alle fabrieksmatig geproduceerde voeding die veel mensen dagelijks eten. Voeding die niet alleen de nodige chemische geur- kleur en smaakstoffen bevat, maar meestal ook bol staat van de suikers en snelle koolhydraten is geen goede basis voor je brein en kan er uiteindelijk voor zorgen dat het signaal ´vol´ niet meer doorkomt in de bovenkamer.

Het heeft alles te maken met het hormoon leptine

Leptine is een hormoon dat wordt geproduceerd door je vetweefsel.  Het speelt een belangrijke rol in veel lichaamsprocessen. Hierbij kun je denken aan het dag- en nachtritme, de regulering van de stofwisseling, werking van de schildklier, je libido en je energie. Daarnaast is leptine ook verantwoordelijk voor afbraak van vetweefsel en bestuurt het je honger- en verzadigingscentrum door het aan of uit te schakelen. Bij een gezond percentage vetweefsel wordt het verzadigingscentrum aangezet, bij weinig vetweefsel of heel veel vetweefsel wordt het hongercentrum aangezet.

Teveel vetweefsel werkt averechts

Zeker een teveel aan vetweefsel zorgt voor een hogere aanmaak van leptine. Nu zou je denken dat dit gunstig is (want: meer leptine geeft eerder het signaal ´vol´door aan de hersenen waardoor je stopt met eten, maar het tegendeel is waar). Iedere dag een te hoge aanmaak van leptine zorgt ervoor dat je cellen uiteindelijk ´doof´ worden voor de leptine waardoor een leptineresistentie ontstaat. Hierdoor komen verzadigingssignalen niet goed meer door en eet je dus meer dan je nodig hebt. Ook andere lichaamsprocessen en de hormoonhuishouding worden hierdoor verstoord.

Ook een tekort aan vetweefsel geeft niet het effect dat je graag zou willen. Te weinig vetweefsel betekent namelijk dat je niet voldoende leptine kunt aanmaken waardoor je stofwisseling en schildklierwerking zullen gaan vertragen: je wordt moe en je gewicht zal toe gaan nemen.

NB: een gezond percentage vetweefsel schommelt bij mannen tussen 15 en 25% en bij vrouwen tussen 20 en 30%.

Leptine werkt optimaal bij een gezonde bloedsuikerspiegel

Iedere keer als je eet, geeft dit schommelingen in je bloedsuikerspiegel (ook als je gezonde dingen eet!). Om deze schommelingen zo goed mogelijk in balans te houden maakt het lichaam insuline aan, het hormoon dat nodig is om de voeding in de cellen te brengen en om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Belangrijk om te onthouden is dit:

  • Des te vaker op een dag je eet, des te vaker je lichaam insuline aanmaakt.
  • Des te meer suiker (of zoete smaak) je per maaltijd eet, des te hoger de hoeveelheid insuline die je lichaam aanmaakt.

Insuline blokkeert leptine

Onderzoeker David Lustig heeft met zijn team ontdekt dat wanneer je teveel insuline in je bloed hebt, de werking van leptine wordt geblokkeerd bij de hersenstam. De hersenstam maakt deel uit van je oerbrein en in de hersenstam worden dingen als je bloeddruk, ademhaling en slaap-waakmechanisme geregeld. Je kunt dit deel van de hersenen niet actief controleren, het functioneert volledig automatisch.

Doordat de leptine-signalen niet doorkomen in de hersenstam ga je ongecontroleerd, automatisch gedrag vertonen dat je niet kunt stoppen. Ook al zie je wat je doet en wil je niet doen wat je doet, je kunt eenvoudigweg niet stoppen. Het gevolg is vaak dat je boos wordt op jezelf en gefrustreerd raakt vanwege je ongecontroleerde eetgedrag (en daardoor vaak nog meer suikers gaat eten en een vicieuze cirkel ontstaat).

Leptine resistentie keren

De eerste en meest belangrijke stap om ervoor te zorgen dat je brein weer ontvankelijk wordt voor leptine, is je bloedsuikerspiegel en insulinespiegel in balans brengen. Hiermee helpen de Sugarchallenge Supportprogramma´s en de 100% Suikervrij boeken. Door ´Sugarchallenge-proof´ te gaan eten verdwijnt je hongergevoel vaak al binnen een week (afhankelijk van de ´schade´ aan je hersenen kan het iets langer duren).

Een andere heel belangrijke factor is te vinden in de hoeveelheden die je eet. Des te beter deze zijn aangepast op wat je werkelijk nodig hebt op een dag, des te sneller de leptinesignalen weer opgepakt gaan worden. Het grote probleem is hier alleen dat veel mensen het gevoel voor juiste hoeveelheden en porties kwijt zijn. In het Suikerbrein programma ontvang je daarom een optimale portiegrootte zodat je je hierover geen zorgen hoeft te maken.

Overige factoren van belang

Verminderen van stress

Onder invloed van stress maakt het lichaam het stresshormoon cortisol aan en ook dit blokkeert de werking van leptine in het lichaam. Het is dus zaak dat je jouw stressfactoren in je leven in kaart brengt en ervoor zorgt dat je ze of elimineert of er iets tegenover gaat zetten dat je helpt om te ontspannen en ontladen.

Meer omega 3 vetzuren eten

Voldoende energie in de hersenen zorgt er ook voor dat de leptine werking wordt geoptimaliseerd en voorkomt dat je tussendoor zin hebt om te snacken. Omega 3 vetzuren helpen de hersenen om hersen-energie te genereren.

Tip: eet iedere dag omega 3 dat je kunt halen uit lijnzaad (gemalen), vette vis, walnoten, biologische eieren, maar ook uit supplementen. Je hebt per dag zeker 10 gram omega 3 nodig.

Eet maximaal drie maaltijden per dag

Stop met de hele dag grazen en het nemen van (gezonde) tussendoortjes. Juist door drie maaltijden per dag te gaan eten (waarbij iedere maaltijd voldoende eiwitten, gezonde vetten en verse groenten bevat), help je je lichaam om weer gevoeliger te worden voor de werking van leptine.

Sugarchallenge Suikerspiekpas by Carola van Bemmelen

Reageer op dit artikel

2 Reacties op "Hebben jouw hersenen ook altijd honger?"

avatar
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Josephina
Gast

Ik ben zo blij dat ik uw pagina en blogs gevonden heb! Enorm bedankt!! Het is zó herkenbaar en u legt het zo makkelijk uit. Ik ben hier heel gelukkig mee…

Carola van Bemmelen
Gast

Graag gedaan Josephina!