Help, ik val niet af!

Help, ik val niet af by Carola van Bemmelen

Regelmatig ontvang ik noodkreten van mensen die begonnen zijn met hun suikervrije leefstijl en die niet afvallen (terwijl ze dat natuurlijk wel het liefste zouden willen). In deze blog daarom een aantal tips die je kunt toepassen als het nog niet lukt om jouw natuurlijke gewicht te bereiken.

Het lichaam laat pas kilo´s los als het in balans is

Als je nog niet die gewraakte kilo`s kwijtraakt, kan het heel goed zijn dat je lichaam de eerste prioriteit legt bij het aanvullen van voedingstekorten en herstellen van de balans. Doordat je vanaf nu je lichaam voedt in plaats van vult, zal het dankbaar alle voedingsstoffen opnemen die je het geeft. Hierdoor kan het zelfs zijn dat je in eerste instantie in gewicht aankomt (terwijl je dat vaak in je kleding niet merkt). Als het lichaam alles ontvangt wat het nodig heeft om in balans te komen, zal het uiteindelijk blijvend gewicht gaan loslaten .

Afslanken heeft twee kanten

Daarnaast is het zo dat afslanken een wat ik noem ´technische kant` heeft en een ´mentale kant`.

De technische kant

De technische kant kun je zelf beïnvloeden en heeft te maken met je lichaam en dingen die je kunt ´doen´, met actie (of juist rust) zogezegd. Hierbij kun je denken aan wat je eet, de beweging die je neemt, stressfactoren beperken, gezonde slaap etc. Dit is de kant waar veel mensen aan sleutelen, soms wel hun hele leven lang. Het is echter maar 1 kant van het verhaal, er is ook nog een andere kant.

De mentale kant

De mentale kant van het lichaam is vaak een ondergeschoven kindje en heeft te maken met ´zijn´. Met volledig accepteren wie je nu bent en hoe jouw lijf er op dit moment uitziet (dit betekent overigens niet dat je het ermee eens hoeft te zijn). Vechten tegen jezelf en anders willen zijn dan je nu bent geeft heel veel onrust en stress waardoor je lichaam nog verder uit balans raakt en je dus geen kilo´s kwijt zult raken, maar eerder nog meer kilo´s vast zult gaan houden. De eerste mentale stap ligt dus in volledige acceptatie en overgave aan jezelf. Als je dat moeilijk vindt, ervaar je dit vaak in de vorm van dingen die je er ´onbewust´ vanaf houden om je nieuwe, gezonde leefstijl vol te houden zodat je lichaam de extra kilo´s los kan laten. Het lijkt wel alsof je van binnen een saboteur hebt die je allerlei dingen laat doen die je niet wilt. Dingen waarvan je weet dat ze niet goed voor je zijn, maar waar je geen weerstand aan kunt bieden.

Want of je wilt of niet: soms brengen die kilo´s heel veel voordeel! Voor de buitenwereld roep je dan misschien dat je er vanaf wilt, maar de binnenwereld heeft een andere mening. En het lichaam luistert altijd en alleen naar de boodschap van de binnenwereld. Mocht je dus op technisch vlak alles eraan gedaan hebben om kilo´s kwijt te raken, dan zou het een hele goede overweging zijn om eens op onderzoek te gaan in je binnenwereld. Dit is iets dat we overigens doen tijdens het Sugarchallenge Moodprogramma.

5 tips voor suikervrij afslanken

De 5 belangrijkste dingen die je in ieder geval op technisch gebied kunt doen als het niet lukt om de kilo´s los te laten (de uitgebreide lijst komst aan bod tijdens het Sugarchallenge Foodprogramma):

Tip 1: Drink voldoende water met mineralen

Dit maak je door aan 1 liter water een halve theelepel Keltisch zeezout of ander ongeraffineerd zout toe te voegen. Het water smaakt hierdoor voller (als het zout smaakt heb je er teveel zout ingedaan) en kan beter opgenomen worden in je cellen doordat het mineralen bevat (mineralen helpen om iets in of uit een cel te krijgen). Water met mineralen is wat je lichaam nodig heeft om voldoende maagzuur aan te kunnen maken waardoor je goed eiwitten kunt verteren en mineralen op kunt nemen die o.a. nodig zijn voor de ontgifting (heel belangrijk als je kilo´s wilt loslaten). Ook gebruikt het lichaam dit water voor de aanmaak van energie. Heb je last van stinkwinden, oprispend maagzuur, chronische vermoeidheid, een maagklep die niet goed sluit of moet je constant naar de toilet als je normaal water drinkt? Dan heeft je lichaam in ieder geval behoefte aan dit water.

Tip 2: Eet voldoende eiwitten van goede kwaliteit (dus geen kiloknallers!)

Eiwitten zijn nodig voor heel veel lichaamsprocessen en zijn cruciaal als je blijvend gewicht wilt verliezen. Bij een tekort aan eiwitten is het niet mogelijk om blijvend gewicht te verliezen. Je zult dan misschien wel even de kilo´s kwijtraken, maar uiteindelijk komen ze er gewoon weer bij omdat je lichaam in plaats van vetten, haar lichaamseigen eiwitten heeft verbrand om de tekorten aan te vullen. En voor 1 kilo lichaamseigen eiwitten die je kwijtraakt, kom er 7 kilo vet terug, zie hier het jojo-effect… Eiwitten zijn dus van groot belang als je jouw lichaam in balans wilt brengen. Ze zijn o.a. nodig voor herstel van lichaamsweefsels, maar ook om spijsverteringsenzymen van te maken en bij het ontgiftingsproces in de lever (zonder eiwitten en B-vitamines is het niet mogelijk om gifstoffen uit het lichaam te werken en dus kilo´s kwijt te raken). Neem daarom bij iedere maaltijd voldoende eiwitten. Een uitgebreide lijst van eiwitbronnen en de minimale hoeveelheden vind je in 100% Suikervrij naar jouw natuurlijke gewicht.

Tip 3: Eet voldoende gezonde vetten

Je hebt vetten nodig om vet te kunnen verbranden, maar ook voor een goed gesmeerd lopend lichaam en een gezonde spijsvertering. Zo zijn de vitamines A,D,E en K alleen oplosbaar in vet. Daarnaast verhogen gezonde vetten je weerstand doordat ze zich in je lichaam gedragen als anti-oxidanten, ze helpen mee bij de spijsvertering en verzadigen doordat ze het lichaam helpen om de bloedsuikerspiegel in balans te brengen. Vetten zijn de brandstof voor het hart en dus onmisbaar voor voldoende energie. Gezonde vetten vind je in olijfolie, kokosolie/vet, roomboter en in vette vis en grasgevoerde dieren. Ook avocado´s en noten bevatten gezonde vetten.

Tip 4: Stop met het nemen van tussendoortjes (ook de gezonde)

Drie keer per dag eten is meer dan voldoende. In de oertijd moesten we het ook weleens een dagje zonder eten doen. Teveel en te vaak eten is echt mishandeling van je lichaam. Tussendoortjes (ook de gezonde) verstoren veel lichaamsprocessen en kun je zien als die gezellige collega die steeds komt kletsen als je net lekker aan het werk bent. Ze gooien je bloedsuikerspiegel omhoog en zetten daardoor de vetverbranding volledig stil. Hierdoor houd je niet alleen honger, maar vertraag je ook het in balans brengen van je lichaam omdat veel opbouwende hormonen niet kunnen werken bij een te hoge bloedsuikerspiegel. Probeer als je zin houdt in tussendoortjes meer eiwitten en gezonde vetten toe te voegen aan je maaltijden en drink meer water met mineralen. Eventueel kun je tussendoor wel een eetlepel kokosvet nemen bij grote honger.

Tip 5: Ga bewegen!

Door te bewegen vergroot je de ontgiftingscapaciteit van het lichaam met factor 10! Belangrijk: doe wat je leuk vindt en ga niet als een gek tekeer. Wandelen of rustig fietsen is perfect om mee te beginnen. Hiermee vergroot je je zuurstofopname capaciteit en dat helpt je om meer energie te maken. Met meer beschikbare energie kan je lichaam makkelijker vet verbranden (voor de vetverbranding is meer zuurstof nodig). Mocht je meer willen, dan kun je in de sportschool eens informeren naar krachttraining. Dit vergroot je spiermassa waardoor je vetverbranding (zeker met een verhoogde zuurstofopnamecapaciteit) in rust omhoog gaat. Beweeg 3 keer per week en overdrijf het niet, maximaal 50 minuten per keer is ruim voldoende.

Meer weten over suikervrij gezonder en slanker worden?

Meer tips omtrent suikervrij afslanken geven we in het Sugarchallenge Foodprogramma, dat een aantal keer per jaar start. Heb je een grotere uitdaging wat gewicht en gezondheid betreft, dan is ons advies om de hulp van één van onze Sugarchallenge Coaches in te roepen. Zij kunnen samen met jou kijken wat jouw lichaam nu nodig heeft, samen met uitgebreide persoonlijke coaching of coaching via Skype.

Ben je op technisch vlak ´uitgesleuteld´ of zou je graag de andere kant van gewichtsverlies ook wat meer aandacht geven? Dan is het Sugarchallenge Moodprogramma de volgende stap. Hierin duik je echt in jezelf en ga je samen met ons kijken naar wat jou tegenhoudt om jouw nieuwe leefstijl vol te houden en wat het verhaal is van jouw kilo´s.

suikervrije afslanktips

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie