Het grote gevaar van frisdrank

Het grote gevaar van frisdrank by Carola van Bemmelen

Ongeveer 45% van onze dagelijkse suikerconsumptie is afkomstig uit frisdranken, vruchtensappen en aanmaaklimonades. Ongemerkt tanken we per glas zo´n 5-8 suikerklontjes naar binnen. Omdat al deze dranken vrij veel suikers bevatten krijg je er nog meer dorst van. De reden hiervoor is dat de nieren direct aan de slag willen om het gif eruit te werken en daardoor blijft het vaak niet bij één glas.

Eén groot glas frisdrank per dag is 23 kilo suiker per jaar!

Per jaar consumeren we per persoon gemiddeld 170 liter aan zoete drankjes. Dit staat gelijk aan één groot glas per dag. Al die glazen zijn per jaar goed voor zo´n 23 kilo suiker! En dan te bedenken dat ons lichaam haar handen al vol heeft aan 1 kilo suiker per maand (dit is de maximaal aanbevolen hoeveelheid door de WHO). Gezien de gemiddelde jaarlijkse suikerconsumptie van 50 kilo per persoon, betekent dit dat bijna de helft van alle suikers die we in een jaar binnenkrijgen afkomstig is van frisdranken (ook light) en (verse) vruchtensappen.

Kinderen tussen 6 en 11 jaar drinken nog meer frisdrank, namelijk 3 glazen per dag, hiermee krijgen ze per dag vrijwel ongemerkt zo´n 15-20 suikerklontjes binnen. Voor hen is 3 suikerklontjes per dag de norm. Dit betekent dat ze 600 procent meer binnenkrijgen dan de benodigde hoeveelheid suiker voor kinderen in die leeftijd!

Van frisdrank word je goed ziek

Frisdranken en andere suikerhoudende dranken zijn een groot vergif voor ons lichaam:

  • Frisdrank is wereldwijd één van de grootste veroorzakers van diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas
  • Frisdrank draagt bij aan het ontstaan van botontkalking omdat het je lichaam berooft van haar mineralenvoorraad
  • Onderzoek heeft aangetoond dat het dagelijks drinken van 2 glazen frisdrank het risico op een vervette lever en de bijbehorende leverziekten enorm verhoogt, ook als je verder een gezonde leefstijl hebt

Frisdranken en (verse) vruchtensappen zijn vloeibaar snoep

Het grote gevaar van vloeibaar is, dat je het niet ziet als eten en daardoor zijn frisdranken extra ongemerkte calorieën die je binnenkrijgt. In eerste instantie zul je er niet veel van merken wat frisdrank doet in je lichaam. Toch veroorzaakt elk glas dat je drinkt wel degelijk schade en meestal ervaar je dat pas een tijdje later in de vorm van hoofdpijn, vermoeidheid, dorst of hyperactiviteit. Het gekke is dat veel van die bijverschijnselen er vaak voor zorgen dat je nog een glas neemt.

Frisdrank is water met suiker

De basis van alle frisdrank is water. In dit water wordt suiker of zoetstof of een combinatie van beide opgelost zodat het een soort siroop wordt. Aan deze siroop worden vervolgens de overige ingredienten toegevoegd die ervoor zorgen dat drankje echt een drankje wordt. Ook worden er stoffen toegevoegd die zorgen voor de houdbaarheid van de drank. Je drinkt dus letterlijk een chemisch brouwsel dat bestaat uit water plus de nodige suikers of zoetstoffen en ingredienten als cafeine, koolzuur en uiteraard een behoorlijke portie geur- kleur- en smaakstoffen. Veel natuurlijks zit er echt niet in, ook al doen de verpakkingen vaak anders geloven.

Hoe zit het dan met de prik?

Vaak krijg ik de vraag of spa rood schadelijk is als alternatief voor water. Op zich kan het geen kwaad om af en toe een glas spa rood te drinken. Wel is het zo dat veel mensen last krijgen van de bubbels in de vorm van extra winderigheid en opboeren. Bubbels worden gemaakt door het toevoegen van carbonzuur. Zodra dit reageert met het fosforzuur dat aan de meeste frisdranken wordt toegevoegd wordt de drank echter extreem verzurend en dat draagt bij aan afbraak van het lichaam (o.a. het oplossen van je botten, {in dit filmpje kun je zien hoe dat werkt)}. Fosforzuur is zuurder dan azijn en dat is één van de redenen dat er zoveel suiker wordt toegevoegd aan frisdrank.

Waarom je dik wordt van frisdranken

Frisdranken bevatten glucose- fructose stroop, een zoetstof die twintig keer zoeter is als suiker en in het lichaam direct door wordt gestuurd naar de lever en die dezelfde werking heeft als fructosesuiker in het lichaam. Fructose suikers (oorspronkelijk afkomstig uit fruit) hebben tot doel het vormen van vetreserves in het lichaam zodat het goed voorbereid is op de winter. Hierdoor kun je ervan blijven eten, maar worden de suikers ook door de lever direct omgezet in vetten als je een minder actieve leefstijl hebt.

Ook light frisdranken zijn niet zo handig

Een antwoord van de frisdrankindustrie op de enorme hoeveelheden suiker die gebruikt worden in frisdranken is het toevoegen van zoetstoffen. Op die manier worden veel mensen misleid doordat ze denken dat ze een gezonder alternatief drinken voor hun dagelijkse glas fris. Niets is minder waar. Ook lightdranken zijn extreem giftig voor het lichaam én geven dezelfde insulinereactie in het lichaam als normale frisdranken. Zoetstoffen houden je lichaam voor de gek waardoor het zoet proeft, denkt dat er suiker aan komt, insuline gaat produceren en vervolgens komt er niets. Met als gevolg dat de insuline de nog bruikbare suikers uit de bloedbaan haalt en opslaat als vetten. Hierdoor krijg je én honger én word je dikker terwijl je denkt dat je gezond bezig bent.

Zo kun je stoppen met frisdranken

Wat mij betreft mag er per direct een verbod komen op alle frisdranken, maar zo werkt het natuurlijk helaas niet. Wel raad ik je met klem aan om te stoppen met het drinken van frisdranken, hiermee schrap je namelijk vrij pijnloos direct de helft van je dagelijkse suikerconsumptie.

Onderstaande tips helpen je op weg:

  • Leng je frisdrank gedurende één week aan met steeds meer water
  • Vervang na één week iedere dag één glas frisdrank door een glas water met mineralen dat je maakt van 1 liter kraanwater, gemengd met een half theelepeltje Keltisch zeezout
  • Stop na de tweede week met het drinken van frisdrank en stap over op water met mineralen
  • Heb je af en toe toch zin in iets anders dan water, kijk dan hier voor een aantal lekkere suikervrije drankjes!

In het boek 100% Suikervrij Drinken vind je alle informatie over ons drinken samen met ruim 100 recepten voor suikervrije dranken.

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op