High Fructose Corn Syrup

High Fructose Corn Syrup by Carola van Bemmelen

In Nederland drinken we dagelijks per persoon meer frisdranken en vruchtensappen dan water. Water vinden de meeste mensen namelijk maar een saai drankje. ‘Carola, ik wil alles wel doen wat je zegt, maar water drinken, dat gaat me echt niet lukken hoor!’ Deze uitspraak hoor ik regelmatig van nieuwe cliënten.

Is het drinken van sloten koffie, thee, cola, vruchtensappen, diksappen, alcohol of water met een smaakje geen punt. Gewoon een glaasje ‘puur’ water is voor de meeste mensen echt een marteling.

Toch is water de enige drank die het lichaam ondersteunt bij de vele lichaamsprocessen en spijsvertering. Al die andere drankjes zijn eigenlijk gewoon ‘vloeibaar snoep’. En dat niet alleen: de meeste van die drankjes bevatten 6-10 klontjes suiker per glas. {Ook de verse (zelfgeperste) vruchtensappen en smoothies!}

Frisdrank en vruchtensap is extreem verslavend

Je kunt je dan ook voorstellen dat deze vloeibare suikermassa niet echt bijdraagt aan de bevordering van je gezondheid. Frisdranken en vruchtensappen zijn niet alleen extreem verslavend, ze leveren tevens een zeer belangrijke bijdrage in het ontstaan van overgewicht. Bovendien bevatten veel frisdranken naast kruiwagens vol suiker en/of chemische zoetstoffen ook cafeïne. Het lichaam kan er echt helemaal niets mee, sterker nog: je krijgt er alleen maar meer dorst van.

Door het drinken van frisdranken en vruchtensappen neem je geen voeding tot je. Het vult niet, maar zorgt er juist voor dat je meer honger krijgt vanwege de enorme piek die het veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel.

Frisdrank levert ‘onzichtbare calorieën’

Frisdrank levert eigenlijk een heleboel ‘onzichtbare’ calorieën doordat je niet ervaart dat je eet (terwijl je wel energie tot je neemt). Hierdoor werk je dus ongemerkt veel meer calorieën naar binnen dan je in eerste instantie misschien denkt. Door de enorme hoeveelheden suiker of de extreem zoete smaak krijg je er ook nog eens flinke dorst van, waardoor je er ook van kunt blijven drinken.

Dit geldt overigens ook voor de vele ‘light-frisdranken’ die op de markt zijn. Ze leveren op het eerste gezicht misschien niet veel calorieën, maar het lichaam reageert op de zoete smaak en behandelt deze drankjes daarom hetzelfde als een gesuikerde drank. Je krijgt er dus ook honger van.

Ter informatie: onze gemiddelde frisdrankconsumptie levert ongeveer 175 calorieën per dag bovenop wat je eet (omdat frisdrank niet als eten wordt ervaren) en zorgt daardoor ongemerkt al gauw voor een paar kilo overgewicht per jaar.

High Fructose Corn Syrup (HFCS)

Verreweg de meeste ‘gewone’ frisdranken (maar ook veel vruchtensappen, snoepgoed, ijsjes, zuivelproducten en andere levensmiddelen) worden gezoet met fructose. In eerste instantie lijkt dat een goede zaak omdat fructose het suiker uit {vruchten} is. Toch is dat niet het geval.

De fructose die wordt gebruikt in frisdranken en vruchtenconcentraten is geen natuurlijke fructose, maar wordt via een chemisch proces gewonnen uit de glucose van maïs en tarwe. De reden hiervoor is dat fructose zoeter smaakt dan glucose en het is een goedkope grondstof. Deze fructose soort (die ook wel bekend is onder de naam HFCS) is heel gevaarlijk voor het lichaam. HFCS wordt sinds eind jaren 70 gebruikt om suiker in producten te vervangen en zit tegenwoordig in verreweg de meeste industrieel geproduceerde voedingsproducten.

Fructose wordt in tegenstelling tot glucose (dat via de bloedbaan gaat) in het lichaam opgenomen via de lever. Het grote voordeel hiervan is, dat het zorgt voor een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Echter, doordat de bloedsuikerspiegel minder stijgt, zal er ook minder {insuline} worden aangemaakt. {Insuline} activeert het verzadigingshormoon leptine. Je lichaam zal zich hierdoor dan ook niet voldaan voelen waardoor je blijft drinken (en eten).

Fructose wordt pijlsnel omgezet in vet

De enorme hoeveelheden fructose die de meeste mensen dagelijks consumeren zijn een regelrechte bedreiging voor het lichaam en kunnen de lever beschadigen. Niet alleen omdat de lever deze enorme hoeveelheden niet kan verwerken, maar ook omdat het lichaam te veel fructose niet kan opslaan als ‘reserve-brandstof’. Hierdoor wordt het direct omgezet in vet. Dit vet wordt in eerste instantie opgeslagen in de lever waar het een leververvetting kan veroorzaken, maar komt ook als kleine vetdeeltjes (tryglyceriden) in de bloedbaan, waar het kan zorgen voor verstoppingen in aderen.

Met name kinderen en jongeren krijgen vaak in grote hoeveelheden HFCS binnen doordat zij veel frisdranken drinken en snoep eten. Het resultaat hiervan is dat tegenwoordig ook steeds meer jongeren te kampen hebben met {diabetes}, een hoge bloeddruk, overgewicht en migraine. Ook verhoging van het cholesterolgehalte kan het gevolg zijn van teveel fructose.

Holy Soda, de oplossing…

Omdat steeds meer mensen zich van deze gevaren bewust worden, maar wel graag frisdranken blijven drinken is er nu Holy Soda. Volgens de fabrikant 100% goodness… Als je de verpakking mag geloven bevat het product alleen 100% natuurlijke ingrediënten, is het laag in calorieën en bevat het geen toegevoegd suiker en niks anders kunstmatigs. Tsja… fabrikanten zijn slim, ze zien ook de vraag in de markt veranderen en willen uiteraard graag producten leveren waar ze aan kunnen verdienen.

Toch is Holy Soda wat mij betreft niet zo heel Holy…. Het product bestaat uit mineraalwater, 30% vruchtensap uit concentraat (aangezien aan de meeste vruchtenconcentraten een behoorlijke portie HFCS is toegevoegd zet ik hierbij echt mijn twijfels) en {Stevia} (waarvan het ook maar de vraag is hoe zuiver deze is). Voor mij valt deze ‘Holy Soda’ dan ook gewoon onder het enorme arsenaal frisdranken die ik aan mijn cliënten afraad.

Zelf hou ik het daarom nog steeds graag bij water en kruidenthee en heel af en toe een glas versgeperst vruchtensap als cadeautje!

Sugarchallenge Suikerspiekpas by Carola van Bemmelen

, , , , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op