Hoe lees je een etiket?

Hoe lees je een etiket?

In het enorme doolhof aan producten dat verkrijgbaar is in onze supermarkten, is het maar wat lastig om uit te vinden welke producten je voeden en welke je vullen. Al heel lang zijn fabrikanten daarom verplicht om hun producten te voorzien van een etiket. Zodat de consument kan zien wat hij of zij koopt.

Hogere wiskunde

Helaas zijn de namen van de ingrediënten en de vermeldingen op veel etiketten vergelijkbaar met hogere wiskunde. Zonder een uitgebreide studie vooraf is het voor veel mensen één groot abracadabra wat er op de meeste etiketten staat. Fabrikanten zijn er namelijk nogal goed in om ingrediënten met ingewikkelde termen te omschrijven en toevoegingen als E-nummers en suikers goed te vermommen met prachtige woorden. Verder is de tekst op de meeste etiketten zo klein afgedrukt dat ze nauwelijks leesbaar is. Ook als je heel goede ogen hebt!

Het gevolg is dat veel mensen weleens op een etiket kijken, maar eigenlijk totaal niet snappen wat erop staat. Met als logische reactie dat ze al vrij snel stoppen met het lezen van etiketten en er maar op vertrouwen dat hetgeen ze kopen in de supermarkt veilig is. Dit is uiteraard exact wat de fabrikanten willen.

Helaas zijn heel veel voedingsmiddelen niet zo veilig voor ons als we denken. De meeste gefabriceerde producten in de supermarkt lijken misschien op voeding, maar zijn het niet. Ze bestaan vaak uit stoffen die het lichaam wel vullen, maar zeker niet voeden. Met als gevolg dat je al heel snel weer honger hebt en dat je jouw lichaam berooft van haar kostbare energie en gezondheid.

Het is dus wel degelijk belangrijk om alert te zijn op wat je eet en er een gewoonte van te maken om de etiketten van producten te lezen.

Waar dien je op te letten?

Naast zaken als de hoeveelheid, de naam van het product en de leverancier, geeft een etiket informatie over de voedingswaarde en samenstelling van een product. Hier ontstaat nogal eens verwarring… Als je het etiket van een product leest is het daarom belangrijk om onderscheid te maken in twee verschillende zaken:

  • De ingrediënten
  • De voedingswaarde

Deze twee worden nogal eens door elkaar gehaald, daarom hieronder nog eens kort het verschil uitgelegd.

Ingrediënten

Onder het kopje ‘ingrediënten’ staan alle ‘onderdelen’ of bouwstenen van een product vermeld. Hier vind je dus de verschillende grondstoffen die een fabrikant heeft toegevoegd om het product samen te stellen. Daarbij kun je denken aan suikers, zouten, smaakmakers, vulstoffen en andere grondstoffen die nodig zijn bij de vervaardiging van een product. Denk aan het bakken van een cake: de ingrediënten zijn alle zaken die je in huis haalt om samen te voegen in de cake.

Voedingswaarde

De voedingswaardetabel op een etiket bevat informatie over de totale hoeveelheid energie die een product levert, onderverdeeld in de voedingsstoffen voor het lichaam (koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen). Hier vind je dus de informatie die aangeeft in hoeverre het product het lichaam voedt of vult.

Wanneer is een product ‘Sugarchallenge-proof’?

Om te kunnen beoordelen of een product ‘Sugarchallenge-proof’ is, doe je twee dingen:

  1. Kijk bij op het etiket bij de ingrediënten of de fabrikant suikers aan het product heeft toegevoegd. Suiker kent helaas heel veel namen, dus de kans is groot dat de fabrikant een schuilnaam heeft gebruikt. Op de suikerspiekpas vind je de meest voorkomende suikerschuilnamen (deze pas kun je hier gratis downloaden en in je portemonnee stoppen). Indien er suiker aan het product is toegevoegd is het product niet ‘Sugarchallenge-proof’.
  2. Check de Glycemische Lading (GL) van het product. De GL van een product geeft aan hoe snel een product wordt omgezet in suikers in het lichaam. Deze dient onder de 10 te liggen zodat je bloedsuikerspiegel mooi in balans blijft. In het boek en in de gratis suikerteller app (alleen verkrijgbaar voor I-phone) vind je een uitgebreide lijst waarin de GL van veel gangbare producten staat vermeld. Een andere makkelijke manier om te ontdekken wat het product doet in je lichaam is door het aantal suikerklontjes uit te rekenen dat het bevat. Hoe je dat doet lees je hier.

Pas op met ‘natuurlijke suikers’

Soms zie je bij de ingrediënten ‘natuurlijke suikers’ vermeld staan. Belangrijk om te onthouden is dat alles wat vermeld staat bij de ingrediënten is toegevoegd door de fabrikant, dus ook de zogenaamde ‘natuurlijke suikers’. Dit zijn vaak vruchtenconcentraten en dus heel geconcentreerde suikers. Laat je hierdoor niet misleiden. Producten waarbij je tussen de ingrediënten termen ziet staan als ‘natuurlijke suikers’, ‘vruchtenconcentraat’ e.d. zijn niet ‘Sugarchallengeproof’.

Suikers uit koolhydraten

Dit is waar vaak de verwarring ontstaat. Bij de ingrediënten staan geen suikers vermeld, maar in de voedingswaardetabel staat wel: ‘koolhydraten waarvan suiker’. Is dit product nu wel of niet suikervrij?

Het antwoord is simpel: indien er geen suikers aan het product zijn toegevoegd (dit kun je zien bij de ingrediënten), dan zijn dit de suikers die van nature in het product of in de grondstoffen van het product voorkomen. Als het product een Glycemische Lading heeft die valt onder de 10 dan zijn dit suikers die je bloedsuikerspiegel minimaal beïnvloeden en is het product ‘Sugarchallengeproof’.

De voedingswaardetabel van een product geeft dus niet zozeer informatie over het feit of het product toegevoegde suikers bevat, maar veel meer over de kwaliteit en hoeveelheid van de voedingsstoffen (die het lichaam gebruikt voor energie, opbouw en herstel) die het product bevat.

Sugarchallenge Suikerspiekpas by Carola van Bemmelen

, , , ,

3 Responses to Hoe lees je een etiket?

  1. Lenny 06/09/2017 at 14:29 #

    Dit is waar vaak de verwarring ontstaat. Bij de ingrediënten staan geen suikers vermeld, maar in de voedingswaardetabel staat wel: ‘koolhydraten waarvan suiker’. Is dit product nu wel of niet suikervrij?

    Het antwoord is simpel: indien er geen suikers aan het product zijn toegevoegd (dit kun je zien bij de ingrediënten), dan zijn dit de suikers die van nature in het product of in de grondstoffen van het product voorkomen. Als het product een Glycemische Lading heeft die valt onder de 10 dan zijn dit suikers die je bloedsuikerspiegel minimaal beïnvloeden en is het product ‘Sugarchallengeproof’.

    Dus: als ik een pak 100% Puur geperst druivensap bij de Aldi koop en er staat bij de ingrediënten verder niks vermeld, terwijl er wel 40 gram suikers van de 40 gram koolhydraten in zit (per glas) kan het geen kwaad?

    Ook in volle yoghurt zitten overigens ‘suikers uit koolhydraten’, 6 gram!

    • Marleen Honcoop 06/09/2017 at 20:23 #

      Hallo Lenny,

      De voorwaarden om “Sugarchallengeproof” te zijn, zijn naast geen suiker bij de ingrediënten, ook dat de Glycemische Lading onder de 10 is. En dat is voor vruchtensappen niet het geval. Dit omdat zze niet mee irn hun originele verpakking zitten en daardoor een sneller en sterker effect op je bloedsuikerspiegel hebben.

      De suikers uit koolhydraten in volle yoghurt komen uit de van nature aanwezige koolhydraten in yoghurt. HIerdoro is het product wel Sugarchallengeproof

      Je kunt overigens ook het aantal suikerklontjes berekenen dat een product bevat. JE deelt hiervoor het totaal aantal koolhydraten door 4. Dus bij de druivensap is dat 40 / 4 = 10 suikerklontjes per glas. Een volwassen kan 4 – 5 suikerklontjes per dag verwerken.

Geef een reactie