Hoe verder na jouw Sugarchallenge?

Hoe verder na jouw Sugarchallenge by Carola van Bemmelen

En dan is het zover! Na een hele maand zonder suiker is het moment aangebroken dat je weer ‘mag’ snoepen. Wat ga je nemen? Misschien heb je al hele visioenen over enorme hoeveelheden chocolade, een grote zak friet, een heerlijk versgebakken broodje, een grote kop cappuccino met suiker, warme chocolademelk, die overheerlijke pizza of dat enorme stuk taart van je favoriete bakker…

Misschien ook zie je het moment dat je weer ‘vrij in de suikerwei’ mag lopen wel met angst en beven tegemoet. Voordat je begint aan een de stap naar een suikerbewuste leefstijl is het heel belangrijk dat je weet hoe verslavingsgevoelig jouw brein is. DOE DUS ALTIJD EERST DE SUIKERBREIN-TEST voordat je verder gaat en beslis op basis van die uitkomst wat je gaat doen. Een suikerbewuste leefstijl is namelijk niet voor iedereen geschikt en het zou jammer zijn als al jouw moeite voor niets is geweest.

Geloof me, je bent niet de enige…

Hoe je het ook wendt of keert, voor veel mensen is het een heel spannend moment als hun Sugarchallenge er (bijna) op zit. Aan de ene kant is er misschien het verlangen naar suiker en wil je niets liever dan een dikke reep chocolade of (in mijn geval) die boterham met hagelslag… Aan de andere kant is er de angst voor het opnieuw eten van suiker, want stel dat je weer terugvalt in je oude gedrag? Dat alle remmen direct weer losgaan en dat je in een mum van tijd weer terug bent bij af. Dat is uiteraard iets dat je echt niet meer wilt. De suikerbreintest helpt je hierbij.

Suikervrij of suikerbewust verder….

Het is belangrijk dat je voor jezelf een duidelijke keuze maakt: ga je weer af en toe suiker eten of ga je voorlopig (of misschien wel altijd) 100% suikervrij verder? Voor die mensen die af willen vallen is mijn absolute advies om suikervrij te blijven eten totdat je op je streefgewicht bent. Voel je je nog niet zeker genoeg om een suikerbewuste leefstijl aan te kunnen, ga ook dan suikervrij verder. Is afvallen voor jou geen doel, is jouw brein niet extreem verslavingsgevoelig en sta je voor je gevoel stevig genoeg in je schoenen, dan kun je gerust weer af en toe wat (natuurlijke) suikers eten.

30 dagen is slechts het begin..

Hou wel in de gaten dat een definitieve wijziging in gedrag en gewoonten pas plaats vindt na minimaal 100 dagen (beter is het om een periode van 1 jaar in gedachten te houden). Tot die tijd zullen de oude gewoontes blijven zeuren om aandacht. Je merkt dit vooral als je ineens weer in een stressvolle situatie terecht komt en jezelf terugvindt met een dikke gevulde koek (die je eigenlijk niet eens meer lekker vindt) of een grote zak chips. Ook bij veranderingen willen oude gewoontes weleens hun kans grijpen en een revolutie veroorzaken.

Herhaling is de sleutel tot blijvend succes

Pas als je nieuwe gewoontes door constante herhaling zo in je systeem zijn ‘geprogrammeerd’ dat ze ‘normaal’ zijn geworden zul je merken dat je minder gevoelig bent voor wat je vroeger deed. Net zoals in de natuur, veranderen we vaak pas als er een ‘kritische massa’ is bereikt. Een mooi voorbeeld hiervan is water: het kookt pas bij 100 graden, niet bij 99,5. Er dient dus eerst een bepaald ‘kookpunt’ bereikt te zijn voordat onze natuur een andere staat van zijn aanneemt. Zo is het ook bij het aanleren van nieuwe gewoonten. Je moet het eerst een behoorlijk aantal keren doen voordat ze de oude patronen vervangen en een automatisme worden.

Suikervrij eten en leven is geen rechte weg

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat de suikervrije weg geen rechte (snel) weg is, maar een weg vol met bochten, pieken en dalen. Dat betekent zeker in het begin dat het kan gebeuren dat je weer even helemaal terugvalt in je oude gewoonten als je weer suiker gaat eten.

Ik weet nog goed hoe ik bijna aan het einde van mijn eerste SUGARCHALLENGE druk bezig was met die boterham met hagelslag die ik mezelf had beloofd. Lekker dik met roomboter en pure chocoladehagel, mmmmmm… Ik heb ervan genoten, en ook van degene daarna en die daarna, van die bak chips, de chocoladekoekjes en chocoladerepen…. Wat blijkt: mijn brein is extreem verslavingsgevoelig en ik heb zelfs het onverzadigbaarheidsgen als het om koolhydraten gaat. Voor mij dus geen suikers en snelle koolhydraten meer.

Eet ik het wel, dan sla ik onmiddelijk door en ben ik niet meer te stoppen. Ik heb daarom besloten om de suikers en snelle koolhydraten te laten voor wat het is en de Sugarchallenge richtlijnen aan te houden voor mezelf. En dat bevalt prima (nee, het is geen ´gevangenis´,  het geeft juist heel veel rust en ruimte!). Al die suikers dienen me niet, ik word er doodmoe van en heel ongezellig. Ik ben dus blij met mijn suikervrije leefstijl en kan het iedereen aanraden.

Bloedsuikervriendelijk ‘zondigen’

Nu jouw SUGARCHALLENGE bijna afgelopen is, geef ik je daarom graag een paar praktische adviezen mee waarin je af en toe kunt ‘zondigen’ en toch jouw bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk kunt houden waardoor je hiervan zo min mogelijk last ondervindt.

  • Waar het om gaat, is dat je gedurende de dag (en de rest van je leven) streeft naar een zo stabiel mogelijke bloedsuikerspiegel
  • Eet zoveel mogelijk natuurlijke producten, deze zorgen er over het algemeen van nature al voor dat je minder pieken in je bloedsuiker ervaart
  • Blijf weg van alle kant en klare, voorverpakte, voorbereide en andere producten waarvan je niet kunt zien wat er allemaal in zit
  • Zorg dat je altijd een noodrantsoen bij je hebt in de vorm van wat noten, rozijnen, stukjes kaas, een gekookt ei, groente of fruit.
  • Zorg dat je altijd een noodmaaltijd in de diepvries hebt die je snel op kunt warmen op het moment dat je even geen tijd hebt om te koken
  • Combineer altijd koolhydraten met een eiwit of gezonde vetten
  • Als je ervoor kiest om suiker te eten, doe het dan goed! Ga voor de gezondere suikers of kies iets van kwaliteit en geniet daar optimaal van. Op die manier wordt het eten van suiker een bewuste keuze en pak je daarna de draad gewoon weer op.
  • Ga waar mogelijk met een volle maag op visite zodat je minder snel in de verleiding komt
  • Tot slot een ouwe getrouwe: GA ALLEEN BOODSCHAPPEN DOEN MET EEN VOLLE MAAG!
Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie