Help, ik ben een emotie eter

Sugarchallenge Help, ik ben een emotie eter by Danny Vermeeren

Grijp je naar eten wanneer je onrustig, moe, verveeld, onzeker, verdrietig, blij, boos, angstig bent of wanneer je het eigenlijk helemaal niet weet waarom maar je het gewoon doet?

De kans is dan groot dat je een emotie-eter bent. En waarschijnlijk ken je wel meer mensen rondom je heen die ook emotie-eter zijn, ook al ontkennen ze dat misschien.

De zoektocht begint

Emotie-eten gebeurt om een goede reden, namelijk dat je je beter gaat voelen. Door te eten komt er namelijk een instant shot aan gelukshormonen vrij (waaronder serotonine en dopamine). Het beste effect krijg je door het eten van zoet of eten wat zich gedraagt als suiker in je lichaam (zie ook 100% Suikervrij in 30 Dagen).

Het teveel eten van suiker of zoet zorgt er uiteindelijk voor dat je lichaam signalen gaat geven. En dan begint het gevecht om het onder controle te krijgen of beter nog: het emotie-eten te laten verdwijnen. Er volgt een zoektocht die je langs vele boeken, diëtisten en misschien zelfs langs psychologen gespecialiseerd in eetstoornissen stuurt.

Het een of ander werkt, maar vaak tijdelijk.

Sommige van deze methoden lijken te helpen, soms weken, soms maanden, soms jaren, maar op de een of andere manier lijken laten al die dingen het emotie-eten niet definitief verdwijnen.

Het weg willen hebben, daar ligt het probleem!

De kern van het probleem is het ‘weg willen hebben’ van het emotie-eten. Je wilt het niet meer, het maakt je dik, moe en het veroorzaakt steeds meer gezondheidsklachten, sociale en mentale problemen.

Wanneer je geen last meer zou hebben van emotie-eten, dan wordt het leven veel beter. Tenminste, dat is de gedachte. Maar laat nu net dat het probleem zijn, het weg willen hebben van het emotie-eten!

Emotie-eten is er niet voor niets!

Er is niets, maar dan ook werkelijk niets, waar je instinct geen positieve intentie mee heeft voor je, niets! Alles wat je doet, wat je denkt en wat je voelt heeft allemaal een positief doel, ALLES.

Laten we nu eens naar emotie-eten kijken:

Toen het in je leven ontstond, waren er nog geen negatieve bijeffecten en was er niets aan de hand als je chocolade, patat, chips of snoep at. Je voelde je goed, was niet te dik, vermoeid of wat voor bijeffect waar je nu van last hebt dan ook. Het was op dat moment, zonder dat je het wist, een super hulpmiddel om de ongewenste emotie van dat moment kwijt te raken.

En dat “weet” je instinct! Door herhaling van het emotie-eten werd deze “techniek” langzaam maar zeker diep in je hersenen geprogrammeerd. Net zolang tot je automatisch aan het emotie-eten was. Deze “techniek” past je instinkt nog steeds “succesvol” toe ook al wil je het nu misschien niet meer.

So far, so good

In het begin was jouw emotie-eten een super succesvol recept om te dealen met niet gewenste gevoelens. Vaak was je je zelfs helemaal niet zo bewust van die gevoelens. Iedere keer wanneer er “iets is was” greep je instinct terug naar deze bewezen en goed werkende methode om een vervelend gevoel in je te verdoven.

Totdat… …je te dik werd…

Daar begint het meestal mee, je wordt te dik. Daarna kan er een veelvoud aan andere klachten ontstaan. Zoals vermoeidheid, huidklachten, schimmels en uiteindelijk misschien zelfs diabetes.

Nu wil je het niet meer, nu begin je af te wijzen dat je naar eten grijpt als het je niet goed gaat en moet je er vanaf komen van jezelf!

En dat staat je instinct niet toe! Je instinct laat niet zomaar een bewezen en effectieve “techniek”, een goedwerkende oplossing voor een probleem, aan de kant zetten!

Gelukkig kun je het instinct altijd verleiden…

Vechten tegen het emotie-eten werkt niet, je instinkt is te krachtig en laat zich niet zonder slag of stoot deze super werkende techniek uit handen nemen!

Je instinct staat dat pas toe wanneer je een andere succesvolle techniek hebt gevonden die bewezen heeft net zo goed of misschien zelfs nog beter te werken. Pas dan staat het toen dat het emotie-eten niet meer nodig is en is het OK dat je het emotie-eten met pensioen stuurt.

Hoe doe je dat, het verleiden van het instinkt tot ander gedrag?

Onze ervaring, opgedaan in de begeleiding van inmiddels duizenden mensen die worstelen met dit “probleem” leert dat deze stappen tot een definitieve oplossing kunnen voeren;

  1. Leren waarnemen welke emotie er in je actief is
  2. Leren waarnemen tot welk gedrag je instinkt je aanzet om te dealen met de emotie
  3. Leren waarnemen welke positieve effecten dat gedrag voor je heeft
  4. Leren waarnemen welke negatieve bijeffecten dit gedrag voor je heeft
  5. Creatief worden in het bedenken van ander gedrag dat dezelfde positieve effecten heeft, maar niet de negatieve effecten
  6. Leren communiceren met je instinkt zodat het je toestemming geeft om dit nieuwe gedrag uit te proberen
  7. Leren volhouden en het nieuwe gedrag net zolang bij te vijlen tot het ook supergoed werkt

Je wijst niet meer af, je vervangt het ene gedrag door een ander gedrag

Doordat je niet meer afwijst stopt het gevecht tegen je emotie-eten-gedrag. Hierdoor komt je creatieve kracht en energie vrij om een andere weg te vinden. En dat zorgt ervoor dat je een andere oplossing gaat creëren om met negatieve emoties om te gaan. Als de mensheid één ding heeft bewezen, is dat het ALTIJD een oplossing kan vinden hoe bizar het probleem ook is. Jij dus ook…

Je focus verdwijnt van “het weg krijgen” van emotie-eten naar “het ontdekken” van een nieuw gedrag. En vanuit de toegepaste psychologie weten we inmiddels dat datgene waar je je aandacht op richt, dat je dat “krijgt”.

Sugarchallenge by Carola van Bemmelen - Aanmelden op de sweet living lijst

, , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op