Is jouw bloedsuikerspiegel uit balans?

Is jouw bloedsuikerspiegel uit balans? by Carola van Bemmelen

Het allerbelangrijkste regelsysteem voor een gezond lichaam is je bloedsuikerspiegel. Dat is ergens ook wel logisch omdat de hersenen en het centraal zenuwstelsel draaien op de energie die ze halen uit glucosesuikers. Zonder deze suikers gaat het echt verkeerd.

Het lichaam kan zelf glucosesuikers maken

Anders dan gedacht, zijn we voor deze glucosesuikers NIET afhankelijk van suiker. De lever kan deze suikers namelijk zelf maken uit eiwitten en vetten. Dit is een veel betere bron voor glucose dan suikers die je via de voeding binnenkrijgt. Des te beter je je voeding opbouwt, des te meer hoogwaardige energie er dan ook voor de hersenen beschikbaar is. De Sugarchallenge richtlijnen zoals je die kunt vinden in de boeken en programma´s helpen je daarbij.

De bloedsuikerspiegel

De hersenen hebben per dag veel energie nodig en doen er alles aan om dat te krijgen. Om die reden is het lichaam dagelijks in de weer om ervoor te zorgen dat het de hersenen aan niets ontbreekt. Een essentieel regelmechanisme hierin is je bloedsuikerspiegel.

De hele dag door is het lichaam dan ook bezig om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Met eigenlijk maar één doel: de hersenen en het centraal zenuwstelsel optimaal te kunnen voorzien van energie. Het meest optimaal is het voor de hersenen als de bloedsuikerspiegel tussen de 4 en 8 mmol per liter zit. Bij een afwijking naar boven of naar beneden slaat het lichaam alarm.

Een te lage bloedsuikerspiegel

Zodra je bloedsuikerspiegel onder 4 mmol per liter dreigt te komen slaat het lichaam alarm.

  • je voelt je licht in je hoofd
  • je wordt rillerig, gaat beven en krijgt het koud
  • je gaat enorm zweten
  • je krijgt hartkloppingen
  • je wordt afwezig en gaat onscherp zien
  • je kunt concentratiestoornissen krijgen en afwezig worden

Vaak krijg je bij een te lage bloedsuikerspiegel ENORME zin in suikers (dit zijn vaak niet de gezonde suikers, dit vertaalt zich in een Mars of een Snicker). Dat is ook logisch omdat bij een te lage bloedsuikerspiegel het optimaal functioneren van de hersenen in gevaar komt. Je lichaam vraagt daarom naar iets dat heel snel de bloedsuikerspiegel weer omhoog brengt.

Een te lage bloedsuikerspiegel kan o.a. worden veroorzaakt door verkeerde eetgewoonten – te weinig eten – medicijnen – zwangerschap – tumoren – overgewicht – extreem bewegen.

Een te hoge bloedsuikerspiegel

Een afwijking van de bloedsuikerspiegel naar boven brengt het lichaam ook in gevaar, maar is vaak minder goed merkbaar. Veel mensen lopen jarenlang rond met een bloedsuikerspiegel tussen 10 en 15 zonder iets in de gaten te hebben en dat is waar uiteindelijk veel chronische klachten vandaan kunnen komen.

Een te hoge bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat het lichaam onvoldoende zuurstof kan transporteren naar alle cellen waardoor de cellen langzaam minder goed gaan functioneren en je uiteindelijk chronisch ziek kunt worden.

Hyperglycemie

Een chronisch te hoge bloedsuikerspiegel wordt ook wel hyperglycemie genoemd. Helaas hebben veel mensen hier last van. Onze enorme consumptie van suiker en snelle koolhydraten helpt hier goed aan mee.

Gemiddeld eet een volwassene per dag ongeveer 35 suikerklontjes terwijl het lichaam er maar 5 kan verwerken. Dit betekent dat we per dag ongeveer 30 suikerklontjes teveel binnenkrijgen die onze bloedsuikerspiegel chronisch kunnen verhogen en kunnen resulteren in hyperglycemie.

Kenmerken hiervan zijn:

  • veel moeten plassen
  • constant dorst hebben
  • droge, plakkerige tong
  • vermoeidheid, lusteloosheid
  • slaperig zijn
  • geen eetlust hebben
  • buikpijn, misselijk zijn
  • in korte tijd veel afvallen zonder reden
  • humeurigheid/ kribbig zijn
  • je niet lekker voelen
  • jeuk hebben

Hypoglycemie

Hyperglycemie kan uiteindelijk resulteren in een hypoglycemie, ook wel pre-diabetes genoemd. Je alvleesklier is dan al dusdanig uitgeput dat-ie op voorhand insuline gaat produceren en dit in de bloedbaan ´dumpt´. Met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel ineens enorm kan gaan dalen (insuline helpt om suikers uit het bloed in de cellen te brengen en daarmee de bloedsuikerspiegel te verlagen) en dat er veel stress ontstaat in je lichaam. Mensen met hypoglycemie:

  • moeten op tijd eten omdat ze anders vervelend worden
  • moeten iets zoets hebben na de maaltijd
  • kunnen alleen maar sporten en presteren als ze iets gegeten hebben
  • worden vaak in de nacht wakker
  • krijgen honger van een appel

Bij een goede omstelling van de voeding (bijv. ´Sugarchallengeproof´ gaan eten) is een hypoglycemie binnen één à twee weken te verhelpen.

Houd je bloedsuikerspiegel in balans!

De Sugarchallenge richtlijnen helpen je om jouw bloedsuikerspiegel in balans te brengen en te houden. Hieronder de belangrijkste drie regels:

  1. Stop met het eten van suikers en snelle koolhydraten. In het boek 100% Suikervrij in 30 dagen vind je een overzicht van wat je wel en wat je beter niet meer kunt eten
  2. Stop met het nemen van tussendoortjes en stap over op 3 volwaardige maaltijden per dag. Tussendoortjes verstoren je bloedsuikerspiegel en heb je eigenlijk alleen maar nodig als je teveel suikers en snelle koolhydraten eet
  3. Eet ruim voldoende eiwitten en gezonde vetten. Richtlijn voor eiwitconsumptie is ongeveer 400 gram eiwitten (eindproduct, dus in de vorm van een stukje zalm, vlees, kip, eieren etc.) per dag. Voor vetten kun je aanhouden 1 eetlepel gezonde vetten per maaltijd (kokosvet, olijfolie of roomboter zijn de belangrijkste drie)

Uitgebreide informatie over wat je nog meer kunt doen om jouw bloedsuikerspiegel in balans te brengen lees je in de “100% Suikervrij boeken “en ontvang je in de “Sugarchallenge Supportprogramma´s”.

Stappenplan voor diabeten

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie