Jaaaaaa, chocola!!

Ja chocola by Carola van Bemmelen en Sabine Weites

Zeg Carola, dat suikervrije gedoe van jou, hoe zit dat dan met chocolade? Want dat is eigenlijk toch best gezond? Of niet? Wat vind jij ervan? Tsja… dilemma… want ook ik ben dol op (pure) chocolade… Maar in vrijwel alle chocoladerepen zit suiker. Wat te doen?

Hormoonfactor collega, arts en personal trainer Sabine Weites van Floo heeft er een prachtige blog over geschreven die precies in het Sugarchallenge straatje past.

Nou ja, vanaf de suikerbewuste fase dan, tijdens de Sugarchallenge zelf is en blijft chocolade echt even verboden, maar ook daar hebben we een oplossing voor…

Heej pssst chocoholic:

Ben jij ook zo verzot op chocolade? Kun jij ook geen dag zonder? Geen probleem! In deze blog lees je alles over de gezonde eigenschappen van chocolade. Doe er je voordeel mee als chocoholic en voel je voortaan niet meer schuldig na het eten van chocolade!

Witte chocolade en melkchocolade niet

Het is van belang om onderscheid te maken tussen gezonde en ongezonde chocolade. Voor liefhebbers van witte- en melkchocolade heb ik slecht nieuws. Witte chocolade en melk chocolade zijn helaas niet gezond! Melkchocolade bevat veel suiker, slechte vetten en melkpoeder. Witte chocolade bevat zelfs helemaal geen cacao!

Pure chocolade WEL!

Pure chocolade bevat wél veel gezonde stoffen! Chocolade wordt gemaakt van cacaobonen. Deze zijn plantaardig van aard en bevatten antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen je cellen en weefsels tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Eén van de voordelen hiervan is dat je jong blijft! En wie wil dat nu niet?

Naast de voordelen van er jong uit blijven zien doen cacaobonen nog veel meer. Ze bevatten veel goede stoffen die jou een ontspannend gevoel geven en je stemming verbeteren. Oftewel: je wordt vrolijk door cacaobonen! En het mooie ervan is dat het ook ontstekingen tegen gaat, de kans op overgewicht en suikerziekte verkleint en je daarnaast voorziet van vele soorten mineralen en vitaminen.

Val af met chocolade

Ik hoor je denken, dat kan niet… Toch is het zo dat chocolade invloed heeft op je stofwisseling. In positieve zin! Het gevolg is dat je per calorie chocolade minder vet opslaat. Kleine hoeveelheden chocolade eten brengt dus geen extra vetopslag met zich mee!

Waarom hunkeren wij vrouwen naar chocolade?

De vrouwelijke cyclus gaat gepaard met hormonale schommelingen. Vlak voor de menstruatie zijn bepaalde stofjes (dopamine en serotonine om precies te zijn) in de hersenen minder aanwezig. Chocolade stimuleert de productie van deze stofjes juist! Dit verklaart waarom we vlak voor onze menstruatie ‘een moord kunnen plegen’ voor chocolade!

Pas echter op! Door te veel chocolade in één keer te eten krijg je een terugslag wanneer de chocolade is uitgewerkt. Je voelt je veel slechter dan vóór het eten ervan. Dit is het rebound effect. Eet chocolade dus met mate!
En er zijn zelfs nog meer voordelen aan het eten van chocolade! Hieronder een klein lijstje om je van je laatste restjes ‘schuldgevoel’ af te helpen:

Chocolade:

  • Verlaagt de bloeddruk door verwijding en flexibeler worden van bloedvaten
  • Vermindert de vorming van stolsels in je bloed
  • Gaat aderverkalking tegen
  • Verlaagt het slechte cholesterol (LDL –cholesterol)
  • Verlaagt de bloedsuiker, minder kans op suikerziekte
  • Verbetert je geheugen
  • Het ontspant, ik weet dat ik deze al eerder heb verteld, maar jezelf kunnen ontspannen, waardoor je sress los laat is erg belangrijk, dus vermeld ik het nogmaals!

Van al deze positieve punten word je als vrouw heel vrolijk, lijkt mij zo. Ik tenminste wel. Let wel op: Chocolade bevat veel vet en suiker als het cacao gehalte minder is dan 70%. Vanaf 70% bevat de chocolade wel goede vetten. Dus hoe hoger het cacao-gehalte in een reep, hoe gezonder deze voor je is (vanaf 70%).

Hoeveel chocolade kun je per dag eten?

Je kunt per dag twee blokjes pure chocolade eten zonder negatieve effecten voor je gezondheid. Dat klinkt nu wel weinig, maar meer zal je waarschijnlijk ook niet nodig hebben, want pure chocolade verzadigt veel sneller dan witte- of melkchocolade. De smaak van pure chocolade is misschien iets waar je wel aan dient te wennen omdat hij best bitter is. Dit kun je doen door langzaam op te bouwen, dus je begint met chocolade met 50% cacaogehalte (staat op verpakkingen vermeld) en dit bouw je langzaam op naar 70%, dan 77% of zelfs hoger. Maar let wel op: doe dit na jouw Sugarchallenge, vanaf de suikerbewuste fase. Tijdens jouw Sugarchallenge kun je cacaonibs nemen, dit zijn stukjes rauwe cacaoboon en dus 100% chocolade.

De oplossing bij overgevoeligheid voor chocolade!

Behoor jij tot de groep pechvogels die geen pure chocolade/cacao kan verdragen? Dan heb ik een oplossing voor je! Er is namelijk een alternatief: Carobe (reep of poeder). Carobe is afkomstig van de johannesbroodboom en heeft een iets zoete en karamelachtige smaak. Het bevat veel gezonde ingrediënten en in tegenstelling tot cacao weinig vet. Je kunt het op dezelfde manier gebruiken als cacao. Je kan ze zelfs samen gebruiken wat de smaak en gezonde werking van beide nog meer ten goede komt.

Tips voor het kopen van gezonde chocolade

  • Kies het liefst voor biologische chocolade
  • Kies voor minimaal 70% cacao
  • Lees het etiket! Eerste bestanddeel moet zijn cacaomassa en GEEN suiker
  • Carobe kun je kopen bij Ekoplaza of {www.pit-pit.com} (voorheen: www.gekruid.nl) en bij de meeste reformwinkels bij jou in de buurt.

Dus … pure chocolade is gezond! Yes! Ik hoop dat ik hiermee je ‘schuldgevoelens’ voor chocolade heb weg kunnen nemen. Het is helemaal niet verkeerd om eens voor iets lekkers te gaan. Als je maar weet welk ‘lekkers’ goed voor je is. Geniet dus van je ‘chocolade moment’, kies alleen de allerbeste en allerlekkerste chocolade en profiteer van de goede effecten ervan.

Zelf suikervrije chocolade maken!

Uiteraard kun je met deze heerlijke recepten ook zelf prima chocolade-gerechten maken. Zodat je verantwoord kunt smullen!

Sugarchallenge Suikerspiekpas by Carola van Bemmelen

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie