Let op vet!

Let op vet! by Carola van Bemmelen

Als er iets is waar we de afgelopen decennia mee zijn doodgegooid is het wel de ‘LET OP VET’ slogan van het voedingsbureau en de hartstichting. Het eten van teveel vetten is (onterecht) benoemd als dé veroorzaker van dichtgeslibde aderen, overgewicht en nog een heleboel andere ‘welvaartsziekten’. Mijn motto is: ‘THE FATTER, THE BETTER!’. Als je verder leest zul je ontdekken waarom.

Er is VET en er is VET…..

Veel mensen geloven dat het eten van weinig vet, dieetmargarine, magere yoghurt en light producten gezond is. Immers, veel diëtisten adviseren dit nog en ook de overheid doet een goede duit in het zakje met haar LET OP VET campagnes….. De grote vraag hier is echter: als dit zo zou zijn, hoe komt het dan dat we ondanks deze campagnes steeds dikker en ongezonder worden? Zou het kunnen zijn dat we juist vetten nodig hebben? Dat ons lichaam goede dingen kan doen met vet? Misschien was het ‘ouderwetse’ dieet van volwaardige producten en vlees met een randje vet zo gek nog niet….

Hoe we VET worden….

Er zijn vijf grote veroorzakers van onze huidige vetzucht:

  1. Het tellen van calorieën
  2. Het eten van teveel suikers
  3. Het eten van TE WEINIG goede vetten
  4. Verkeerd bewegen
  5. Stress…..

1. Het tellen van calorieën

Net zoals we nu niet meer werken op een computer van 20 jaar oud, is ook de theorie van calorieën tellen achterhaald. Het grote nadeel van calorieën tellen is dat het niet let op de voedingswaarde (dus op wat je eet), maar enkel op hoeveel je eet. Omdat vet verhoudingsgewijs veel calorieën bevat (9 per gram), wordt dit vaak als eerste verwijderd uit de producten. Om de producten vervolgens toch nog wat smaak en een goed ‘mondgevoel’ mee te nemen, worden er vaak suikers of extra koolhydraten aan toegevoegd. Met als gevolg dat het lichaam belangrijke essentiële vetten tekort komt, de voeding (of eigenlijk: vulling) vaak maar een korte tijd verzadigd en je al snel weer honger krijgt. Calorieën tellen kan dan ook tekorten creëren waardoor je compensatiegedrag gaat vertonen en je lichaam grote schade toe kan brengen. Bovendien leert het je niet welke voeding goed en gezond is.

2. Het Eten Van Teveel Suikers

Wist je dat we per persoon, per jaar ruim 50 kilo (!) suiker naar binnen werken? Dat zijn ongeveer 25 suikerklontjes per dag. Het grootste deel van deze suikers is verwerkt in onze ‘voeding’ (let op: ook fruit, vruchtensappen, honing én zoetstoffen zijn suikers…). Om ervoor te zorgen dat het lichaam deze suikers kan opnemen wordt insuline aanmaakt (ook wel het vetopslag hormoon genoemd). Op het moment dat we meer suikers eten dan het lichaam nodig heeft, zal de insuline het overschot aan suikers opslaan als vet rondom het middel. Zowel pure suikers als koolhydraten – deze worden in het lichaam omgezet in suikers en zijn te vinden in aardappelen, brood, pasta, pizza, chips, rijst, snoep, chocolade – zorgen voor aanmaak van insuline. Het is dus het teveel aan (snelle) koolhydraten dat ervoor zorgt dat we te VET worden, niet de VETTEN!

3. TE WEINIG Gezonde Vetten Eten

Het eten van te weinig gezonde vetten kan leiden tot:

  • Verminderde verzadiging (en dus hongergevoelens en snaaien)
  • Verminderd opnamevermogen van o.a. vitamine A,D,E en K
  • Te lage aanmaak van diverse bijnierhormonen (o.a. oestrogeen, testosteron en cortisol)
  • Verhoging van het cholesterolgehalte in het bloed
  • Osteoporose (botontkalking)

Kortom: we hebben vetten nodig! Vet is een geweldige bouwstof én brandstof voor het lichaam, vergelijkbaar met eikenhout in een kachel. Het brandt lang en duurzaam en geeft bijna geen afvalstoffen (verzuring). Daarnaast helpen gezonde vetten als ontstekingsremmer en zorgen ze ervoor dat alle lichaamsprocessen gesmeerd verlopen. Goede, gezonde vetten vind je o.a. in: vette vis, olijfolie, avocado’s, roomboter, ongebrande noten en kokosvet.

4. Verkeerd Bewegen

Te intensief, te lang of te vaak bewegen geeft stress in het lichaam en zorgt ervoor dat het lichaam cortisol (zie verderop) gaat aanmaken. Dit is er vaak de reden van dat veel duursporters of intensieve sporters maar niet van hun buikje af kunnen komen. Het gaat niet zozeer om hard en veel sporten, maar om slim sporten (liefst gecombineerd met gezonde voeding). Maximaal 3x per week 45 minuten sporten en een goede combinatie van kracht en cardiotraining is meer dan voldoende. Tip: laat in de sportschool een goed trainingsschema samenstellen (en regelmatig bijstellen) voor de grote spiergroepen (borst, rug en benen).

5. Vet van Stress…

Ook stress kan op de lange termijn gewichtstoename in de hand werken. Onder invloed van stress wordt namelijk, naast adrenaline, ook cortisol afgescheiden, een bijnierschorshormoon dat de vetopslag in de buik kan vermeerderen. Cortisol maakt glucose vrij uit verschillende opslagplaatsen. Zo worden eiwitten uit de spieren en glycogeen uit de lever door cortisol afgebroken tot glucose (suiker). Als deze glucose niet wordt gebruikt, zal insuline ervoor zorgen dat het als vet wordt opgeslagen. Daar komt bij dat mensen met stress vaak ook minder goed slapen en vooral tijdens de slaap verbrand je het meeste vet……

Zo Verbrand Je Optimaal Vet:

  • Eet per dag voldoende gezonde vetten, eiwitten en groenten
  • Vul eventueel aan met een goed Omega 3 supplement
  • Zorg voor een effectieve training waarbij je spiermassa opbouwt
  • Beperk stress
  • Pas op met koolhydraten en suikers
  • Laat de tussendoortjes staan (ook de ‘verantwoorde’ en zaken als kauwgom); deze zorgen voor aanmaak van insuline met als gevolg mogelijke vetopslag.
suikervrije afslanktips

, , , ,

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar
  Subscribe  
Abonneren op