Teruggevallen in je vakantie, wat nu?

Sugarchallenge Teruggevallen in je vakantie, wat nu? by Danny Vermeeren

Het gebeurt vaker dan je denkt. Je neemt het je zo voor om dit jaar ook tijdens je vakantie gezond en suikervrij te eten en weer is het nét niet gelukt. Een suikervrije, gezonde leefstijl volhouden tijdens de vakantie is nou eenmaal een enorme uitdaging.

Heeft het te maken met een gebrek aan wilskracht? Of is er misschien iets anders aan de hand? Tijdens de masterclass emotie eten, komt het uitgebreid aan bod: ons verstand wil wel suikervrij en gezond eten, maar er is iets in ons dat sterker is, en dát bepaalt wat je werkelijk doet. Helaas is dit lang niet altijd wat je wilt doen.

Je instinct is de schuldige…

Alle prachtige gedachten, goede voornemens en wilskracht ten spijt, het is je instinct dat bepaalt wat je werkelijk doet. Je kunt het dus nog zo mooi bedenken en willen allemaal, uiteindelijk is je instinct de baas.

Ons instinct bepaalt in grote mate wat we doen, niet het verstand. Ook al zou je dat nog zo graag willen. Instinct is de kracht die er voor zorgt dat dieren direct na hun geboorte kunnen overleven, de kracht die ervoor zorgt dat de soort blijft voortbestaan.Je wil staat ´slechts´ in dienst van je instinct.

Waarom laat je instinct je dan terug vallen?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig: omdat je oude eetgedrag, met veel snelle koolhydraten, je snel goed laat voelen.

Tijdens de vakantie ben je ontspannen, alles is wat losser en makkelijker en het is gezellig. Je rust uit van de stress die je voor je vakantie hebt gehad, je hoeft even helemaal niets en daar passen suikers, alcohol, snelle koolhydraten en ander makkelijk vakantie-eten natuurlijk prima bij. De hele mix samen zorgt voor de aanmaak van gelukshormonen waardoor je nog meer kunt ontspannen. Dus zet jouw instinct alles op alles om je jouw oude vertrouwde gedrag te laten doen zodat je je snel weer goed voelt.

Natuurlijk denk je: “Dit moet ik niet doen” en voel je je een beetje bezwaard, maar zowel de gedachte als het gevoel zijn beiden niet sterk genoeg om je te laten stoppen met het eten en doen van dingen waarvan je weet dat ze niet gezond voor je zijn, je instinct is sterker. Daar komt bij dat de algemeen geldende gedachte is dat het tijdens de vakantie OK is om even de boel wat losser te zetten, even wat minder op te letten en wat milder te zijn voor jezelf. Het is ons met de paplepel ingegoten.

Dit en alleen dit is dé grote reden dat mensen massaal terugvallen tijdens vakanties en periodes van grote uitdagingen. Het gebeurt in alle lagen van de bevolking, dik/dun, hoog/laag opgeleid, het maakt allemaal geen verschil.

De natuur heeft het hier voor het zeggen, niet het verstand.

Hoe nu toch de draad weer op te pakken?

Ook al heeft de natuur het voor het zeggen, het is wel degelijk mogelijk om je instinct te verleiden tot ander gedrag in dit soort situaties. Maar: daarvoor heb je wel tijd nodig en de moed om steeds weer opnieuw te beginnen.

Het gaat om de herhaling….
Vroeger op school werden de tafels van tien erin gehamerd, net zolang totdat ze “zaten”. In Duitsland passen ze dit ook toe bij notoire verkeersovertreders. Als je daar te snel hebt gereden krijg je punten, als je te veel punten hebt raak je je rijbewijs kwijt. Wanneer je 2 jaar geen punten erbij hebt gereden dan vervallen alle punten die je had volledig. Dus twee jaar lang let je altijd en overal op de verkeersborden hoe snel je mag en rij je dat ook.

De langdurige herhaling zorgt ervoor dat je jezelf en jouw gedrag opnieuw programmeert. Hierdoor wordt het een gewoonte om op verkeersborden te letten en je snelheid in de gaten te houden. De continue herhaling zorgt ervoor dat je de tafels kunt dromen. Het gaat vanzelf. De oude gewoonte wordt als het ware overschreven door een nieuwe. Dat is de kracht van herhaling.

Het veranderen van je voedingspatroon werkt precies hetzelfde!

Herhaling is ook hier het sleutelwoord. Herhaling zorgt ervoor dat je jouw gedrag langzaam, maar zeker en definitief verandert. Net als bij het autorijden en net als bij de tafel van tien.Het heeft alleen wel tijd nodig en de moed om steeds maar weer opnieuw te beginnen.Door blijvende herhaling vertel je jouw instinct een nieuwe ´normaal´ die het kan gaan doen in bepaalde situaties (zoals je vakantie).

Herhaling is de sleutel

Blijf herhalen. Het gaat er niet om hoe vaak je terugvalt, het gaat erom hoe vaak je weer de draad oppakt. En je zult zien dat bij iedere terugval, je sneller de draad weer op kunt pakken en dat het aantal terugvallen steeds korter en steeds minder vaak voor zal komen. Àls je de draad op blijft pakken. Pak jezelf dus onder de arm en begin gewoon weer met jouw suikervrije leefstijl!

Je hoeft het niet alleen te doen

Suikervrij en gezond leven is leuker en succesvoller als je het samen doet. Des te meer mensen je in je omgeving hebt die ook kiezen voor een gezonde leefstijl, des te makkelijker het wordt. We hebben allemaal weleens een moment van zwakte en dan is het fijn als er mensen zijn die je kunnen helpen. Heb je die mensen niet? Maak dan gebruik van onze passie en de passie van onze Sugarchallenge coaches om jou te helpen. Kies wat het beste past voor jou:

Allemaal mogelijkheden om een definitieve verandering in jouw eetgedrag en gezondheid tot stand te brengen! En om de mensen in jouw omgeving te inspireren tot een suikervrije leefstijl.

Inmiddels hebben we al meer dan 100.000 mensen succesvol geholpen en wat ons betreft is dat nog maar het begin.

Neem onze hulp aan, vertrouw in jezelf en blijf herstarten. Train jezelf in jouw nieuwe gezonde gewoonten, blijf herhalen, net als de tafel van 10 en weet dat er een moment komt dat je erdoor bent, het is namelijk een natuurwet en natuurwetten gelden altijd!

Sugarchallenge by Carola van Bemmelen - Aanmelden op de sweet living lijst

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie