Suikervrij, borstvoeding en zwangerschap

Suikervrij, borstvoeding en zwangerschap by Carola van Bemmelen

Regelmatig ontvang ik mail van vrouwen die zwanger willen worden of het net zijn (of borstvoeding geven) met de vraag of het dan wel gezond is om suikervrij te eten? Op zich een logische vraag, maar toch ook een vraag waar ik me steeds weer over verbaas. NATUURLIJK is het gezond om suikervrij te eten, JUIST als je zwanger wilt worden, zwanger bent of borstvoeding geeft. Op de een of andere manier wordt een zwangere vrouw vaak publiek bezit en heeft iedereen er wel een mening over. Over één ding zijn de meeste mensen het dan roerig eens: zeker als je zwanger bent heb je suiker nodig. MIS!!

Zeker als je zwanger bent heb je juist GEEN suiker nodig!

Sterker nog: suiker en zoetstoffen belemmeren de ontwikkeling van de vrucht omdat ze een enorme rover zijn van de belangrijke grondstoffen die de vrucht nodig heeft om te groeien tot een gezonde baby. Bovendien vermindert bij een zwangere vrouw de werking van insuline waardoor de bloedsuikerspiegel lastiger in balans te brengen en houden is. Het blijven eten van suiker en zoetstoffen kan er dan ook toe bijdragen dat er een blijvend hoge bloedsuikerspiegel wordt gecreëerd die ervoor kan zorgen dat zwangerschapsdiabetes kan ontstaan.

 

Suikervrij voordat je zwanger wordt

Om een nieuw lichaam te kunnen bouwen is het belangrijk dat jouw lichaam goed voorzien is van alle grondstoffen die nodig zijn voor de ´bouw´ van een gezonde baby. Dit betekent dat het belangrijk is dat al ruim voordat je zwanger wilt worden, je jouw lichaam voor gaat bereiden op een eventuele zwangerschap. Sterker nog: als je dit niet doet, zal het in veel gevallen lastiger zijn om zwanger te raken omdat het lichaam zichzelf zal beschermen door niet zwanger te worden als het te weinig grondstoffen heeft. En dat is bij veel, heel veel vrouwen op dit moment het geval.

Op dit moment kan ruim 58% van de vrouwen niet meer op natuurlijke wijze zwanger worden en bevinden steeds meer vrouwen boven de 35 zich al in de premenopauze, waarin ze nog wel menstrueren, maar geen ´ei meer leggen´. Feitelijk zijn al deze vrouwen onvruchtbaar of sterk verminderd vruchtbaar. Oorzaken die hiervoor worden genoemd, is dat we steeds meer stress ervaren, vulling eten in plaats van voeding, maar ook de overmatige blootstelling aan heel veel gifstoffen en xeno-oestrogenen in onze omgeving vormt een steeds groter probleem.

Bescherming van het lichaam

Mocht je heel graag zwanger willen worden en dit lukt niet, dan zou het heel goed kunnen zijn dat jouw lichaam op dit moment simpelweg niet over de benodigde ´productiecapaciteit´ beschikt om een baby te ´maken´. Puur uit bescherming van jouw lichaam komt er dan geen toestemming om bevrucht te raken, omdat je lichaam het dan niet zou overleven (of maar een halve baby af kan leveren).

Maak je lichaam vruchtbaar

Belangrijk is dan ook dat je ervoor zorgt dat jouw lichaam een vruchtbare bodem wordt zodat het wonder van een zwangerschap zich kan voltrekken en je een gezonde baby kunt gaan baren. Hormoontherapie is hiervoor veelal niet de oplossing, je houdt hierbij immers nog steeds te weinig grondstoffen waardoor een eventuele geforceerde zwangerschap een uitputtingsslag voor je lichaam kan worden. Beter is het om je lichaam op natuurlijke wijze in balans te brengen. Mijn ervaring is inmiddels dat suikervrij, Sugarchallengeproof eten, in combinatie met stressbeheersing en zo schoon mogelijk leven (met zo min mogelijk gifstoffen in je omgeving) hierin een belangrijke bijdrage levert.

Suikervrij als je zwanger bent

Zeker als je zwanger bent is het belangrijk om goed te kijken naar wat je eet en drinkt. Immers: alles wat jij eet en drinkt, wordt gebruikt om de baby mee te bouwen. Des te meer voedingsstoffen je eet, des te meer heeft het lichaam beschikbaar voor de productie van een gezonde baby (en des te minder teer jij in op jouw grondstoffen). Op het moment dat je tijdens je zwangerschap veel suikers en zoetstoffen eet, zal je lichaam de zo hard benodigde voedingsstoffen in plaats van voor de productie van de baby, gaan aanwenden om de suikers te verwerken en uit je lichaam te werken. Suiker is en blijft namelijk gif, net als alcohol en sigaretten (en van de laatste twee is het inmiddels algemeen bekend dat ze slecht zijn voor de vrucht…) Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het is dus een heel verstandige keuze om ook tijdens je zwangerschap suikervrij te (blijven) eten.

Zo bouw je jouw suikervrije leefstijl op als je zwanger bent

Mocht je op dit moment nog suikers eten en zwanger zijn, dan is het geen probleem om dit heel rustig af te bouwen. Dit doe je als volgt:

  • Per direct: vervang je suikerhoudende dranken, sapjes, smoothies etc. door water, koffie of (kruiden)thee
  • Week 1: vervang je ontbijt door een suikervrij ontbijt
  • Week 2: vervang alle suikerhoudende tussendoortjes en tussendoortjes met snelle koolhydraten door eiwitrijke en vetrijke tussendoortjes. Eet overigens alleen tussendoortjes als je er behoefte aan hebt.
  • Week 4: vervang je diner door een suikervrije maaltijd

Tip: in de Sugarchallengeshop vind je heel veel recept-inspiratie voor heerlijke suikervrije gerechten voor zowel ontbijt, lunch, diner en tussendoor.

Luister goed naar je lichaam!

Zwangere vrouwen staan erom bekend dat hun lichaam vaak exact aangeeft wat ze nodig hebben. Geef hieraan gehoor en kies altijd de meest gezonde optie die je kunt bedenken. Verder heeft je lichaam veel omega 3 nodig en taurine (dit vind je in vis) om de baby te maken, dus eet veel vette vis en vul aan met een goed omega 3 supplement (10 gram per dag is ideaal). Ook magnesium is, zeker in de laatste fase van de zwangerschap belangrijk voor een goede zuurstoftoevoer naar de baby. Het spreekt voor zich dat gevarieerd eten en het eten van veel eiwitten van goede kwaliteit ervoor zorgt dat de baby voldoende voedingsstoffen krijgt om te groeien. Ons lichaam is opgebouwd uit eiwitten en vetten, dus met name die twee zijn nodig voor de bouw van een gezonde baby.

Veel aankomen tijdens de zwangerschap is vaak een gevolg van eiwittekort van de moeder. Hierdoor gaat het lichaam spiermassa afbreken om te gebruiken voor de bouw van de baby. Voor 1 kilo spiermassa komt maar liefst 7 kilo vet terug bij de moeder en dat zijn vaak die zwangerschapskilo´s die je er zo lastig vanaf krijgt!

Je hoeft niet te eten voor twee, maar zorg er wel voor dat je dagelijks minimaal 300-400 gram eiwitten van goede kwaliteit eet (dus biologisch, van dieren die grasgevoerd zijn en veel bewogen hebben). Combineer dit met veel verse groenten, veel gezonde vetten, af en toe een stuk fruit en naar keuze een vuist vol oergranen (bij voorkeur glutenvrij) en je hebt een perfecte basis voor je dagelijkse maaltijden.

Suikervrij als je borstvoeding geeft

Veel moeders willen vaak al snel na de bevalling weer terug naar hun oude figuur. Realiseer je dat het 9 maanden heeft geduurd voordat de baby geboren kon worden en dat het nu zeker 9 maanden (vaak langer omdat veel vrouwen al met te weinig grondstoffen zwanger zijn geworden en dus na de bevalling kampen met grote tekorten) gaat duren voordat je lichaam weer is ´ontzwangerd´ en op krachten is.

Het allerbelangrijkste als je borstvoeding geeft, is dan ook dat je jouw lichaam gaat voeden. Het maken van een baby is een uitputtingsslag voor een vrouw, niet voor niets is het zo dat bij natuurvolken vrouwen vaak maar één keer per vier jaar een kind mochten krijgen. Puur en alleen omdat het lichaam die tijd hard nodig heeft om weer op krachten te komen.

Mocht je meer informatie willen over een suikervrije leefstijl en hoe je dit vorm kunt geven, lees dan 100% Suikervrij in 30 dagen. Dit is een prachtig basisboek waarin je alle informatie vindt die je nodig hebt. Mocht je meer willen, dan is ook deelname aan het Suikerbrein programma een prima optie. Uiteraard dan niet om af te slanken, maar veel meer om je lichaam weer goed in balans te brengen door het te voorzien van de juiste voeding.

Geef je borstvoeding, laat dan de gedachte aan afslanken los, maar focus je helemaal op het in balans brengen van je lichaam door het eten van volwaardige voeding en uiteraard het laten staan van suikers en zoetstoffen (eet Sugarchallengeproof!). Als je begint met suikervrij eten terwijl je al borstvoeding geeft, hou dan het schema hierboven aan om jouw suikerconsumptie af te bouwen.

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op