Suikervrije tips van moeders voor moeders

Suikervrije tips van moeders voor moeders by Carola van Bemmelen

Hieronder vind je een aantal praktische tips van ouders, opa’s en oma’s uit de Sugarchallenge Facebook groep. Tips die uitgetest zijn op echte kinderen en die in de praktijk prima werken. Speciaal voor al die vaders, moeders, opa’s en oma’s die vanaf nu ook kiezen voor een suikervrije (of suikerarme) toekomst voor hun kinderen en kleinkinderen.

Eén

Leg je kinderen uit waarom suiker ongezond is, vaak gaan ze dan zelf meehelpen en meedenken om oplossingen te vinden.

Twee

Geef je kinderen alleen prik en andere zoete dranken bij speciale gelegenheden. Dit is echt vloeibaar snoep en één van de grootste gevaren voor kinderen! 1 glas frisdrank, maar ook vruchtensap (vers en uit pak), aangelengd diksap en smoothies bevat ongeveer 8 suikerklontjes. Dit geldt overigens ook voor zuiveldrankjes en voor alle drankjes die ‘geen suiker’ bevatten, maar bol staan van de zoetstoffen…

Drie

Geef water mee naar school in een hippe bidon en laat je kind er zelf ijsklontjes in doen voordat je het meegeeft. Leuke bidons zijn de Dopper of de Bobble. Maak meteen duidelijk dat hier alleen maar water in gaat. Uiteraard smaakt water uit die leuke bidon veel lekkerder.

Vier

Fruit en rauwkost zijn prima alternatieven voor al die zogenaamde ‘verantwoorde tussendoortjes’. Pas wel op met het hele zoete fruit zoals bananen en druiven. Geschikt fruit is een appel, mandarijnen, sinaasappel in stukjes, maar ook kun je denken aan worteltjes, stukjes komkommer of snoeptomaatjes. Combineer dit met nootjes, blokjes kaas of stukjes worst. Ook studentenhaver is vaak een favoriet.

Vijf

Een echte traktatie om af en toe mee naar school te geven is een zelfgemaakte pannenkoek die je belegt met stukjes vers fruit of hartig beleg.

Zes

Haal (eventueel stapsgewijs) geen snoep meer in huis. Of haal in het weekend spaarzaam een paar dingen en vul die verder door de week niet aan. Op een gegeven moment zullen de kinderen vergeten te vragen om snoep.

Zeven

Maak van snoep iets bijzonders, een traktatie, iets dat niet iedere dag nodig is. En koop, als je af en toe snoep koopt, iets dat echt superlekker en bijzonder is.

Acht

Vraag opa’s en oma’s, maar ook de oppas om mee te doen en bedenk samen lekkere en suikervrije alternatieven om aan te bieden.

Negen

Laat de kinderen meehelpen in de bereiding van suikervrij lekkers, op die manier zijn ze direct betrokken bij wat ze maken en zullen ze dit minder snel afwijzen.

Tien

Stuur je kind altijd met een goed gevulde maag naar een feestje. Dit zorgt ervoor dat ze minder zullen snoepen.

Elf

Zet voor het avondeten een bakje met gesneden paprika, tomaatjes en komkommer neer om alvast een beetje te snoepen.

Twaalf

Bak (samen) suikervrije koekjes of maak samen {suikervrije ijsjes}.

Dertien

Geef in plaats van een toetje (vaak goed voor al snel 5 klontjes suiker) een lekker stuk fruit. De vezels in het fruit zorgen ervoor dat de suiker minder snel in het lichaam wordt opgenomen.

Veertien

Tot slot: GEEF ZELF HET GOEDE VOORBEELD! Kinderen volgen automatisch het gedrag van de ouder. Door zelf water te drinken en te kiezen voor zoveel mogelijk suikervrije alternatieven zullen de kinderen vanzelf volgen.

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op