Tel jij nog calorieën?

Tel jij nog calorieen by Carola van Bemmelen

Voor zover ik me kan herinneren was mijn moeder altijd ‘aan de slanke lijn’. Ze gebruikte daarvoor een groen boekje, met daarin exact vermeld het aantal calorieën per product. Per dag werd dat dan opgeteld en zo wist ze exact hoeveel calorieën ze die dag had gegeten. Meer dan 1000 per dag mocht echt niet dus als ze eens een keertje een gebakje nam, dan werd er flink bezuinigd op de andere voeding. Naar voedingswaarde werd niet gekeken.

Als kinderen hielden we onderling weleens een quiz over het aantal calorieën in het product dat we op dat moment aten. Zo was een saucijzenbroodje goed voor 320 calorieën en een boterham met jam voor 175. Ik weet het nog precies.

Calorieën staan niet gelijk aan voedingsstoffen

Anno 2013 is het tellen van calorieën nog steeds actueel. Helaas kan ik wel zeggen. Persoonlijk voelt het voor mij een beetje als werken met een computer uit de jaren negentig. Ik vind het hopeloos ouderwets en achterhaald.

Het tellen van calorieën alleen zegt namelijk helemaal niets over de kwaliteit van de voeding die je eet. Het geeft alleen maar aan hoeveel energie een product levert. Niet hoeveel voedingsstoffen het product aan je lichaam geeft. En al helemaal niet hoe het product zich in je lichaam gedraagt.

Producten met veel calorieën

Met andere woorden: een product dat veel energie levert (hoge calorische waarde) bevat niet vanzelfsprekend veel belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Ook kan het juist zijn dat een dergelijk product juist wel veel voedingsstoffen aan het lichaam geeft, maar ‘wegbezuinigd’ wordt vanwege de hoge calorische waarde (denk aan roomboter….). Zo kan het dan ook voorkomen dat calorietellers zichzelf onthouden van veel voor het lichaam belangrijke voedingsstoffen doordat ze bang zijn om teveel calorieën te eten.

Producten met weinig calorieën

Het omgekeerde geldt echter ook: voeding met een lage calorische waarde kan wel degelijk voor het lichaam heel veel waardevolle voedingsstoffen en bouwstoffen bevatten. Op het moment dat je kiest voor die voeding en daarmee je dagmenu samenstelt, kan het dan ook zijn dat je minder dan de aanbevolen 1700 – 2000 calorieën per dag eet. Toch kan de voedingswaarde van die calorieën wel optimaal zijn voor het lichaam en er dus voor zorgen dat je goed verzadigd bent en je energiek voelt.

Fanatieke calorieëntellers kunnen hiervan behoorlijk in paniek raken omdat ze bang zijn dat ze te weinig eten als ze niet voldoende calorieën binnenkrijgen. Niets is echter minder waar. Een mooi voorbeeld zijn Olympische sporters die soms tot 7000 calorieën per dag verbranden en ‘slechts’ 3500 calorieën per dag eten.

Niet de hoeveelheid, maar de kwaliteit van de calorieën is belangrijk

In de conventionele diëtetiek wordt nog steeds goed gelet op het aantal calorieën dat iemand eet. Want, zo is de geldende opvatting: als je minder calorieën eet dan je verbrandt, dan verlies je gewicht. Om zoveel mogelijk te kunnen blijven eten worden daarom vaak lightproducten en vetarme producten aanbevolen. Immers: 1 gram vet bevat veel calorieën en door te kiezen voor vetarm kun je die heel eenvoudig besparen. Het nadeel van deze methode is dat vetarm eten er vaak voor zorgt dat je meer koolhydraten (suikers) gaat eten. En die beïnvloeden in je lichaam de bloedsuikerspiegel.

Je bloedsuikerspiegel bepaalt je hongergevoel

Een bloedsuikerspiegel die niet in balans is kan ervoor zorgen dat je de hele dag honger en energiedips hebt. Zeker als je af wilt vallen of meer energie wilt hebben, is het dan ook belangrijk om je bloedsuikerspiegel in balans te brengen en te houden. Dat doe je o.a. door te kijken naar de reactie die jouw voeding geeft in je lichaam. Een betere manier dan calorieën tellen is in mijn ogen dan ook te kijken naar de Glycemische Lading van een product.

Oftewel: hoe snel en in welke mate zorgt een product in je lichaam voor een bloedsuikerspiegelstijging? Door je maaltijden op te bouwen uit producten die een lage Glycemische Lading hebben (ideaal is onder de 10), zul je merken dat je hongergevoel snel afneemt en je meer energie krijgt. Over het algemeen bevatten producten met een lage Glycemische Lading ook veel vezels, langzame koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen en zijn derhalve perfecte voeding voor je lichaam.

In de boeken en in de Sugarchallenge Programma’s komt dit uitgebreid aan bod.

Ook je metabolisme is belangrijk

Je metabolisme is verantwoordelijk voor een goede verbranding van de voeding die je eet. Het helpt je lichaam om vet te verbranden en de cellen te voorzien van voeding. Diëten laag in calorische waarde én laag in voedingswaarde zorgen ervoor dat je lichaam op een lager pitje gaat draaien. Met andere woorden: je lichaam leert om met minder calorieën rond te komen waardoor je vetverbranding trager gaat werken en ook je energiepeil naar beneden zal gaan. Dit betekent dat je lichaam sneller voeding op zal gaan slaan als vet.

Een calorie is niet ‘slechts’ een calorie

Inmiddels is wetenschappelijk meermaals aangetoond dat niet iedere calorie op dezelfde manier wordt verwerkt in het lichaam. Zo zijn er calorieën die ervoor zorgen dat je lichaam meer insuline produceert (en er dus aan bijdragen dat je dikker wordt) en er zijn calorieën die je bloedsuikerspiegel juist in balans brengen. Gezonde vetten, eiwitten en vezelrijke producten vallen onder de laatste groep. Maar met name vetten worden in de conventionele diëten ‘wegbezuinigd’…..

Letten op wat je eet (voedingswaarde) is in mijn ogen dan ook veel belangrijker dan letten op de hoeveelheid calorieën die je eet.

Mijn advies:

  • Stop met calorieën tellen en kies voor voeding die je lichaam ondersteunt en opbouwt. Kijk naar de voedingswaarde en verzadigingswaarde van de producten die je eet.
  • Focus op een gezonde en stabiele bloedsuikerspiegel
  • Kies zoveel mogelijk producten met een Glycemische Lading onder de 10 en combineer deze naar hartenlust
  • Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende eiwitten eet en combineer deze bij voorkeur met koolhydraten in je maaltijd. Op die manier ondersteun je het lichaam in een goede opbouw en herstel én blijft je bloedsuikerspiegel in balans.

Een uitgebreide handleiding over hoe je jouw voeding op een gezonde en suikervrije manier kunt opbouwen vind je in de Sugarchallenge Programma’s. Deze helpen je stap voor stap om: 1. Je bloedsuikerspiegel in balans te brengen en 2. Je bloedsuikerspiegel in balans te houden.

suikervrije afslanktips

, , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op