TOP ingredienten in de suikervrije keuken

Sugarchallenge TOP ingredienten in de suikervrije keuken by Carola van Bemmelen

In mijn suikervrije keuken is er een aantal ingrediënten dat ik veel gebruik. Omdat ze lekker zijn, omdat ze goedkoop zijn, omdat ze goed verkrijgbaar zijn in de meeste supermarkten en omdat ze veelzijdig zijn. Ik deel ze hieronder met je.

Kaneel

Kaneel geeft aan maaltijden een zoete smaaksensatie én het helpt je om je bloedsuikerspiegel sneller in balans te brengen. Het lekkerste is natuurlijk de echte ceylon kaneel, deze is heerlijk zacht en mild van smaak en bevat veel minder coumarines (een stof die in zeer grote hoeveelheden, en dan gaat het echt om eetlepels kaneel iedere dag, kankerverwekkend zou kunnen zijn).

Ik voeg kaneel toe aan mijn havermoutpap, door zoete baksels, in stoofschotels en door warme dranken.

Voor de diabeten onder ons: kaneel in combinatie met chroom heeft vrijwel dezelfde werking als metformine.

Kokosvet

Kokosvet is een heel veelzijdig vet dat je niet alleen kunt gebruiken voor bakken en braden, maar ook voor de verzorging van je huid, het verwijderen van make-up, als deodorant (samen met natrium bicarbonaat) en voor het bestrijden van bijvoorbeeld parasieten bij je huisdieren (en eventueel bij jezelf).

Kokosvet houdt je gezond!

In tegenstelling tot wat o.a. het Voedingscentrum beweert draagt kokosvet bij aan het verlagen van je LDL cholesterol en helpt het je om je stofwisseling in balans te brengen. Hierdoor kun je het perfect gebruiken als je af wilt vallen óf als je aan wilt komen. Het versterkt je immuunsysteem omdat het parasieten doodt (dus ook bij de ziekte van Lyme is het perfect inzetbaar) en het is een geweldige brandstof voor je hart: de vetten uit kokosvet zijn direct beschikbaar omdat ze niet door de lever hoeven te worden omgezet.

Kokosvet-energie voor sporters

Zeker als je veel sport is een eetlepel kokosvet voor het sporten een goed idee voor extra energie! Eén of twee eetlepels kokosvet stilt je honger tussendoor omdat het direct energie levert aan je hersenen en een gezonde bloedsuikerspiegel ondersteunt.

Kokosvet is verkrijgbaar in extra vierge (mét kokossmaak) en zonder kokossmaak. Uiteraard is de extra vierge variant de meest gezonde, maar het nadeel is wel dat je dan een lichte kokossmaak proeft. Zelf wissel ik ze dus af. Overigens: kokosolie en kokosvet is hetzelfde.

Mocht je meer willen lezen over alle voordelen van kokosvet, dan kan ik je het boek Kokosnoot geneest van Bruce Fife aanraden.

Jonny Boer kruiden

Met name het vervangen van kruiden vond ik echt lastig toen ik begon met suikervrij en bewuster koken. Ik miste al die handige zakjes met kruidenmixen en kwam niet verder dan een beetje zout, peper en wat kerrie of paprika. Kortom: het schoot niet echt op. Totdat ik de kruidenmixen van Jonny Boer en Rineke Dijkinga ontdekte.

Hiermee heb ik nu een prachtige basis in mijn keuken. Er zijn verschillende variaties en ze zijn goed verkrijgbaar bij de meeste supermarkten. De kruidenmixen van Rineke hebben we opgenomen in de keukenbasics van onze Sugarchallenge-shop. Ze zijn wel wat kostbaarder, maar je doet er daarentegen ook lekker lang mee. Mijn favoriete kruiden van Jonny Boer zijn:

  • Caribbean Spice: met stip op 1, heerlijk op kip en vis, maar ook door de soep. Ik gebruik deze echt als multifunctioneel kruid
  • Ras el Hanut: dit zijn mijn ´shoarma´ kruiden, hiermee kun je samen met gehakt of reepjes rund- of lamsvlees heerlijk shoarma vlees maken
  • Picadillo: super om te gebruiken voor gerechten met een Mexicaanse twist en voor dips als guacamole
  • Zaatar: voor Mediterraanse gerechten, pastasaus e.d.
  • Lemon Peper: multifunctioneel in plaats van peper te gebruiken

Keltisch zeezout

Als we het dan toch over smaakmakers hebben: zonder Keltisch zeezout kan ik echt niet meer koken. Om die reden hebben we het ook opgenomen bij de Sugarchallenge keukenbasics in de webshop. Het is een heerlijke aromatische zoutsoort die rijk is aan meer dan 80 mineralen. Dit zout draagt bovendien bij aan een verlaging van de bloeddruk omdat het ook de bloeddrukverlagende mineralen bevat. Ik gebruik het overal doorheen voor een volle smaak. Je kunt ervoor kiezen om de grof gemalen variant te gebruiken of om met het fijngemalen zout te werken.

Keltisch zeezout is iets anders dan zeezout en bevat meer mineralen dan Himalayazout. Het is te verkrijgen bij de natuurvoedingswinkel (af en toe zie ik het ook in de supermarkt).

Eieren

Nee, ei is niet slecht voor je cholesterol! Sterker nog, eieren zijn juist heel gezond. Wij eten ze daarom regelmatig. Eieren bevatten heel veel voedingswaarde en eiwitten en houden je bloedsuikerspiegel mooi in balans. Hierdoor zorgen ze voor een lange verzadiging.

Ei is een geweldige bron van goede eiwitten

Het eiwit in ei (dat je vindt in het eigeel!) heeft een biologische waarde van maar liefst 99%. Dat betekent dat het lichaam maar weinig moeite hoeft te doen om dit eiwit op te nemen en het vrijwel direct kan gebruiken. En dat is mooi, want dat betekent dat je je lichaam direct voorziet van goede bouwstoffen als je regelmatig een eitje tikt.

Je kunt eieren perfect gebruiken als suikervrij tussendoortje, je kunt ze verwerken in baksels of als bindmiddel gebruiken in bijvoorbeeld pannenkoekbeslag. En je kunt ze gebruiken om een snelle groente-omelet te maken als heerlijke voedzame meeneemlunch.

 

Koop eieren altijd biologisch, dan heb je de hoogste eiwitopbrengst en bevatten ze meer omega 3 en voedingswaarde.

Havermout

Havermout vind ik ook zo´n duizend in één wonderproduct. Het is echt spotgoedkoop, het vult als de beste, bederft nooit en je kunt er alle kanten mee op. Bovendien heeft havermout enorme bloedsuiker regulerende eigenschappen waardoor het je honger voor lange tijd stilt. Je snapt het: ook biologische havermout hebben we in onze Sugarchallenge keukenbasics opgenomen!

Zelf gebruik ik graag havermeel als glutenvrije (goedkope) vervanger in baksels van bijvoorbeeld speltmeel of amandelmeel. Maar ook als ontbijt is het perfect en je kunt gemalen havermout (ik maal het in een koffiemolen) prima gebruiken als bindmiddel in soepen en sauzen.

Ook als huis-tuin-en keuken product is het perfect inzetbaar voor bijvoorbeeld maskertjes en je kunt er droogshampoo van maken (kijk maar eens hier voor meer informatie).

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , , , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op