Van ondergewicht naar gezond gewicht, zo doe je dat!

Van ondergewicht naar gezond gewicht, zo doe je dat! by Helen Boetekees

Jaren lang was ik altijd aan de magere kant. Ik kreeg altijd te horen dat ik alles kon eten en kwam geen gram aan. Terwijl ik o, zo graag aan wilde komen en jaloers was op de prachtige benen van mijn zus, die veel mooier uitkwamen in een legging als mijn magere spillebenen.

 

Jaren lang was ik ook altijd ziek, ik had last van astma, eczeem, hooikoorts, hoofdpijn, voorhoofd- en bijholteontstekingen, altijd moe en een paar later kreeg ik te horen dat ik een chronische darmontsteking had; colitis ulcerosa, waardoor ik enorme krampen had en regelmatig helemaal leeg liep. Voor al die klachten kreeg ik medicatie, maar er werd niet gekeken naar de oorzaak.

Anderhalf jaar geleden kwam ik in het ziekenhuis terecht en werd ik geopereerd. Met pijn, heel veel pijn en totaal geen energie mocht ik na een week naar huis. Ik schrok van mijn spiegelbeeld, wie was die vrouw? Na twee weken ging ik op de weegschaal staan en ik wist niet wat ik zag; ik woog nog maar 47 kilo.

Voor mij ging op dat moment volledig het roer om. Ik wilde geen medicijnen meer, ik wilde gezonde voeding. Ik ging heel bewust kiezen voor voeding wat ik kon verdragen en met ondersteuning van een orthomoleculaire therapeut, de huisarts en de richtlijnen van de sugarchallenge, ging ik eten. Voeding in plaats van vulling, waardoor ik langzaam ben gaan aankomen.

Doordat mijn immuunsysteem overactief was, wat heel veel energie kost, ben ik gaan kijken hoe ik dat tot rust kon brengen. Ik ben eerst begonnen met “rust” tussen de maaltijden. Ik at geen tussendoortjes, zodat mijn darmstelsel en de gehele spijsvertering tot rust kon komen. Hierdoor namen de krampen af, en ging niet al mijn energie naar mijn spijsvertering. Wanneer je de hele dag door eet, wordt je spijsvertering telkens opnieuw in gang gezet en dat kost veel energie! Rust was heel belangrijk, ik ging op tijd slapen opdat ‘s nachts mijn lichaam verder kon met herstellen.

Ik kwam er ook achter dat ik veel te weinig eiwitten at. Ik was van huis uit gewend om zuinig aan te doen met vis, vlees, kaas en andere eiwitten. Mijn vader belegde zijn brood met 1 plakje eiwit, ik volgde het voorbeeld, ik wist niet beter. Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen en heb je nodig voor herstelwerkzaamheden in je lichaam. Zeker na een operatie en bij ondervoeding zijn eiwitten van levensbelang. Neem daarom bij elke maaltijd voldoende eiwitten.

Ook at ik te weinig vet en ook het verkeerde vet. Door de “let op vetcampagne” was ik bang dat ik teveel vet zou eten en dat ik hierdoor hart- en vaatziekten kon ontwikkelen. Dat ik gezonde vetten nodig had om mijn lichaam in balans te krijgen, dat wist ik niet. Bij elke maaltijd zorgde ik ervoor dat ik gezonde en voldoende vetten binnen kreeg.

Daarnaast ben ik gaan drinken. En dan bedoel ik geen koffie of thee, maar water, veel water. En dat was lastig. Want ik dronk veel te weinig water. Als ik dorst had, nam ik vroeger een plakje kauwgom. Terwijl water belangrijk is voor je energiehuishouding. Als je te weinig drinkt, daalt je energie.

Ik ben nu anderhalf jaar verder en voel me heerlijk. Ik gebruik geen medicatie meer, en ik heb weer energie, een gezond gewicht, en geen last meer van hoofdpijn, eczeem en darmklachten. Het suikervrije eten doet mij goed, zo goed, dat ik nooit anders meer wil. Bovendien heb ik leren koken zonder pakjes en zakjes, en ben ik gaan experimenteren met kruiden. Een nieuwe hobby is ontstaan: koken met voeding in plaats van vulling. Er ging een nieuwe wereld voor mij open, ik heb nooit geweten dat groenten zoo lekker kunnen zijn.

Heb je ondergewicht? Of wil je graag aankomen, maar je weet niet hoe? Ik kan je helpen en begeleid je graag naar een gezond gewicht. Je hoeft het niet alleen te doen, samen staan we sterk!

Sugarchallenge - 3 Suikervrije dagmenu´s gratis voor jou! - by Carola van Bemmelen

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie